PGL nie kupi Condora

- Potwierdzam, że Polska Grupa Lotnicza poinformowała dzisiaj linię lotniczą Condor o odstąpieniu od transakcji zakupu tej spółki. Na tym etapie nie udzielamy więcej informacji powiedziała „Rzeczpospolitej” Katarzyna Majchrzak, dyr Biura Komunikacji Korporacyjnej PGL.

Aktualizacja: 13.04.2020 18:24 Publikacja: 13.04.2020 16:56

PGL nie kupi Condora

Foto: Bloomberg

Według dostępnych nieoficjalnych informacji informacji strona polska nie zdecydowała się na dalsze negocjacje, ponieważ Condor nie był w stanie spełnić warunków zawartej w styczniu umowy inwestycyjnej.

Kilka dni temu Niemcy praktycznie otworzyli dla PGL drogę do zamknięcie tej transakcji, po tym jak sąd oddalił roszczenia wierzycieli niemieckiego przewoźnika. Wcześniej wyraziły na nią zgodę niemieckie władze antymonopolowe.

24 stycznia, kiedy PGL i Condor podpisywały umowę na mocy której polska grupa miała przejąć Condora sytuacja w światowym lotnictwie była zupełnie inna. LOT miał za mało samolotów, na lotach czarterowych można było świetnie zarobić, a Condor, który miał wiernych klientów na rynku niemieckim — wydawało się— bez kłopotu wypracuje 380 mln euro kredytu pomostowego, jaki miał spłacić do 15 kwietnia. Ten kredyt Niemcy zaciągnęli po upadku biura podróży Thomas Cook.

Teraz wiadomo, że niemiecka linia utrzymuje się dzięki kroplówce niemieckiego rządu wykonując rejsy repatriacyjne. Podobnie jest z należącym do PGL LOTem, który wozi jeszcze potężne cargo. Condor zwrócił się do rządu niemieckiego o nowe wsparcie finansowe, tym razem jest to 200 mln euro. Jeśli chodzi o LOT, to wicepremier Jacek Sasin nie ukrywał kilka dni temu, że trzeba będzie polską linię wesprzeć pomocą finansową. W sytuacji pandemii koronawirusa nie jest to niczym wyjątkowym, ponieważ z publicznych środków korzystają dzisiaj wszystkie linie europejskie. Korzysta z nich także Lufhansa, która ostro krytykowała projekt przejęcia Condora przez PGL. Teraz państwo dopłaca największemu niemieckiemu przewoźnikowi do wypłat dla pracowników.

Condor nie ma co marzyć o szybkim powrocie do latania z pasażerami, skoro biura podróży, które były jego klientami nie sprzedają żadnych wycieczek. A i prywatnych klientów też nie ma. LOT natomiast jest uziemiony przynajmniej do 26 kwietnia, bo do tego czasu rząd zdecydował się na zamknięcie polskich granic.

Rząd niemiecki w tej chwili ma dwa wyjścia — albo pozwolić na bankructwo największej niemieckiej linii czarterowej, albo ją dofinansować po raz kolejny i spróbować sprzedać w przyszłości. Wiadomo jednak, że w najbliższym czasie, być może nawet w najbliższych latach taka transakcja będzie niesłychanie trudna, bo chętni może i by się znaleźli, ale nikt na rynku nie ma teraz pieniędzy.

Według dostępnych nieoficjalnych informacji informacji strona polska nie zdecydowała się na dalsze negocjacje, ponieważ Condor nie był w stanie spełnić warunków zawartej w styczniu umowy inwestycyjnej.

Kilka dni temu Niemcy praktycznie otworzyli dla PGL drogę do zamknięcie tej transakcji, po tym jak sąd oddalił roszczenia wierzycieli niemieckiego przewoźnika. Wcześniej wyraziły na nią zgodę niemieckie władze antymonopolowe.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny