Boeing nie produkuje wokół Seattle, Airbus zmniejszy A320

Boeing przedłużył do odwołania zawieszenie produkcji w stanie Waszyngton, Airbus rozważa drastyczne zmniejszenie produkcji samolotów z rodziny A320

Publikacja: 06.04.2020 12:19

Boeing nie produkuje wokół Seattle, Airbus zmniejszy A320

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern ogłosił 23 marca o przejściowym wstrzymaniu produkcji samolotów szerokokadłubowych w stanie Waszyngton. Miał ją wznowić w tym tygodniu, ale 5 kwietnia odmówił odpowiedzi, kiedy to nastąpi. „Są podejmowane działania związane na stałym zapewnieniu zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, trwa na bieżąco ocena obecności wirusa w stanie, niezawodności łańcucha dostaw i dodatkowych zaleceń organów służby zdrowia" — stwierdził w komunikacie.

W tym tygodniu Boeing przestanie płacić ok. 30 tys. pracowników w stanie Waszyngton po wcześniejszym zwiększeniu do 10 dni płatnego urlopu przyznanego pracownikom produkcyjnym. Mogą wykorzystać ten czas w dowolny sposób, będą nadal objęci ubezpieczeniem zdrowotnym.

W okresie zawieszenia produkcji będą podejmowane dodatkowe działania ochronne, nowe plakaty z zaleceniami zachowania odległości, częstsze sprzątanie stanowisk pracy i rejonów wspólnego pobytu oraz rozłożone w czasie zmiany pracy. — Wykorzystamy ten czas na słuchanie uwag naszych ekip i ocenę stosowanych działań władz, rozchodzenia się koronawirusa i niezawodności naszych dostawców — powiedział prezes BCA, Stan Deal.

W ubiegłym tygodniu Boeing zawiesił do 20 kwietnia produkcję śmigłowców H-47 Chinook, V-22 Osprey i MH-139A Grey Wolf w Ridley Township w Pennsylwanii.

Odrębnie koncern ogłosił plan dobrowolnych zwolnień mający zmniejszyć skutki finansowe pandemii. Odchodzący głównie na wcześniejszą emeryturę otrzymają odprawy i będą nadal objęci opieką socjalną.

Linie lotnicze odraczają odbiór nowych samolotów, wstrzymują przelewy rat zaliczek przed odbiorami zwiększając trudną sytuację koncernu po uziemieniu B737 MAX. Boeing wstrzymał ich produkcję w styczniu. Np. internetowa firma leasingowa Avolon zrezygnowała z kupna 75 MAXów, które miały być dostarczone do 2023 r., odroczyła odbiór 16 następnych do 2024 r. i później, zrezygnowała z kupna czterech A330neo z dostawą w 2021 r., odroczyła odbiór dziewięciu A320 z 2020-21 r. do 2027 r i później

Mniej samolotów z Tuluzy

Airbus rozważa duże zmniejszenie produkcji samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320 z powodu problemów przemysłowych i z wydawaniem ich w warunkach pandemii. Według 4 informatorów Reutera, miesięczny rytm produkcji wynoszący obecnie 60 maszyn A320 różnych typów może ulec zmniejszeniu o połowę przez 3-6 miesięcy, aby nie doszło do zbyt dużej liczby samolotów czekających na wydanie klientom. Decyzja jeszcze nie zapadła, powinna być podjęta przed dorocznym WZA w połowie kwietnia, ale kooperantów poproszono o zmniejszenie o 40 proc. dostaw podzespołów, aby dostosować je do produkcji 36 samolotów miesięcznie.

Airbus oświadczył w komunikacie, że „bardzo uważnie obserwuje ewolucję sytuacji na świecie związanej z koronawirusem i utrzymuje stały dialog z klientami, dostawcami i partnerami. Obecnie analizuje konsekwencje pandemii na swą działalność i możliwe posunięcia łagodzące. Nie będzie ogłaszać innych informacji na tym etapie".

Przed kryzysem sanitarnym Airbus zamierzał zwiększyć rytm produkcji maszyn z rodziny A320 do 63 miesięcznie w 2021 r. i do 64-65 w latach 2022 i 2023, ale zrezygnował z tego.

Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem
Transport
Ukraińcy polecą dla Wizz Aira