W USA podwójne drzwi do kokpitu

Kongresmeni w USA chcą zwiększenia bezpieczeństwa w samolotach, aby nie doszło do powtórki z zamachów z 11 września 2001 roku. Domagają się, aby linie lotnicze instalowały podwójne drzwi do kokpitu.

Publikacja: 09.02.2019 17:17

W USA podwójne drzwi do kokpitu

Foto: Bloomberg

Porywanie samolotów nadal pozostaje zagrożeniem mimo znacznego zwiększenia środków bezpieczeństwa w światowym lotnictwie po 11 września 2011 roku, kiedy to 18 terrorystów uprowadziło cztery samoloty - dwa zniszczyły World Trade Center w Nowym Jorku, jeden uszkodził budynek Pentagonu, a czwarty rozbił się wcześniej, po dramatycznej interwencji pasażerów — oświadczyło czterech członków Kongresu:, demokraci Andre Carsson i Josh Gottheimer i republikanie Brian Fitzpatrick i Peter King.

W ubiegłym roku Kongres wprowadził wymóg instalowania drugiej bariery, która nie pozwoli przyszłemu terroryście wtargnąć do kabiny pilotów w chwili podawania im posiłków albo, gdy jeden z nich zechce skorzystać z toalety. Ten przepis dotyczy jednak samolotów dopiero produkowanych, nie obejmuje już używanych.

Projekt ustawy złożony w ubiegłym tygodniu rozszerza wymóg instalowania podwójnych drzwi na wszystkie eksploatowane już samoloty pasażerskie. Nosi nazwę ustawy o zwiększonym bezpieczeństwie lotniczym im. Saraciniego, od nazwiska pilota Victora Saraciniego, który zginął 11 września po uprowadzeniu jego samolotu. Wdowa po nim, Ellen, działała na rzecz przyjęcia takiego przepisu — podaje Reuter.

Podwójne drzwi pozwolą pilotom zamknąć główne drzwi do kokpitu przed otwarciem następnych, superlekkich z siatki drucianej, prowadzących do części z pasażerami. Obecne działania ochronne sprowadzają się do stanięcia przy drzwiach stewarda albo zablokowania dojścia wózkiem z jedzeniem.

Koszt zainstalowania dodatkowych drzwi wyniesie od 5 tysięcy do 12 tysięcy dolarów, zależnie od typu samolotu — ocenili kongresmeni.

Airlines for America, branżowa organizacja reprezentująca dużych przewoźników, jak American Airlines, Southwest Airlines i United stwierdziła, że linie lotnicze powinny instalować podwójne drzwi. Jej rzecznik Vaughn Jennings powiedział, że branża lotnicza współpracowała ściśle z urzędem bezpieczeństwa transportu TSA we wdrożeniu systemu zabezpieczeń po 11 września i zauważyła, że niektórzy przewoźnicy zdecydowanie uważają, że dodatkowo drzwi do kokpitu mają uzasadnienie w niektórych samolotach.

Zrzeszenie Pilotów Linii Lotniczych ALPA popiera projekt nowej ustawy, zwróciło się do urzędu lotnictwa FAA o natychmiastowe wdrożenie decyzji Kongresu z ubiegłego roku dotyczącej nowych samolotów, „aby pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa naszych kokpitów".

Po zamachach z 2001 roku linie lotnicze wzmocniły drzwi do kokpitów, a TSA wprowadził zaawansowany sprzęt kontrolny na lotniskach. Urzędowi temu podlega także Federalna Służba Szeryfów Powietrznych (Federal Air Marshal Service), która umieszcza w amerykańskich samolotach na świecie uzbrojonych funkcjonariuszy w cywilu. Oba rozwiązania: kontrole na lotniskach i powietrzni szeryfowie były jednak krytykowane.

Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem
Transport
Ukraińcy polecą dla Wizz Aira
Transport
Airbus produkuje coraz więcej, w Boeingu nadal problemy
Transport
Kraków: podróżny hub dla Ukraińców. Cenią wygodę, czystość i urodę miasta