Rzym i Bruksela prowadziły od dawna rozmowy o losie Alitalii i o następnym przewoźniku Italia Trasporto Aereo (ITA), organ wykonawczy Unii domagał się, aby ITA była niezależna od poprzednika, więc nie będzie wówczas związana z miliardami euro pomocy publicznej, jakie Alitalia otrzymała w ostatnich latach. W tym tygodniu komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager spotkała się z włoskimi ministrami gospodarki i przemysłu — podał Reuter.

- Po intensywnych i konstruktywnych rozmowach na wszystkich szczeblach Komisja i władze włoskie osiągnęły porozumienie w sprawie kluczowych parametrów zapewniających brak ekonomicznej ciągłości między ITA i Alitalią — poinformowała osoba z biura prasowego Komisji Europejskiej.

Wcześniej obie strony nie chciały zgodzić się na odstąpienie przez ITA połowy slotów Alitalii na lotnisku Linate w Mediolanie, rezygnację ze znaku firmowego i programu lojalnościowego.

Komisja odmówiła wypowiedzi na temat włoskiego planu przedłużenia do grudnia terminu spłaty 400 mln euro kredytu pomostowego udzielonego Alitalii. — Do krajów członkowskich należy ocena, czy dane posunięcie dotyczy pomocy publicznej, o którym zgodnie z unijnymi przepisami należy powiadomić Komisję — powiedziała przedstawicielka biura prasowego Brukseli.