Ekolodzy domagają się kar dla często latających

Niewielka grupa osób najczęściej latających powinna więcej płacić za bilety - uważają brytyjscy ekolodzy, jak podało BBC. Dodatkowe dopłaty w postaci rosnących podatków miałyby być wyższe z każdą podróżą.

Aktualizacja: 13.04.2021 19:07 Publikacja: 13.04.2021 14:53

Ekolodzy domagają się kar dla często latających

Foto: AdobeStock

Według Greenpeace niewielka grupa posiadaczy najwyższych statusów w programach lojalnościowych linii lotniczych jest odpowiedzialna za drastyczne zwiększenie emisji CO2. Według wyliczeń firmy badawczej Possible tylko w Wielkiej Brytanii 70 proc. wszystkich sprzedanych biletów kupuje zaledwie 15 proc. pasażerów, podczas gdy 57 proc. nie lata wcale. We Francji proporcja wynosi 2 proc. do 45 proc., w Indiach 1 proc. do 45 proc, a w Chinach 5 proc do 50. proc. Podobne proporcje są w innych krajach, ale nie ma tam danych dotyczących Polski. Wiadomo jedynie, że według ostatnio opublikowanego raportu Komisji Europejskiej 79 proc. Polaków nie może się doczekać, aż będzie mogło polecieć po pandemii. I jest to najwyższy odsetek w Europie.

Greenpeace domaga się również likwidacji programów lojalnościowych i przyznawania „mil” bądź punktów statusowych i nagrodowych, bo taka polityka jedynie zachęca do tego, by latać jeszcze więcej. — To jest wręcz nieprzyzwoite, aby bogaci ludzie byli wynagradzani za to, że są bogaci — mówi John Sauven, dyrektor generalny Greenpeace. Zdaniem aktywistów organizacji wprowadzenie takich uregulowań byłoby bardzo popularne, ponieważ dotyczyłoby wyłącznie bogatych pasażerów. W Wielkiej Brytanii za wprowadzeniem takich przepisów jest także doradca rządu Climate Change Committee.

Według informacji rządu w Londynie istnieją plany obłożenia dodatkowymi opłatami transportu lotniczego, który i tak jest jednym z najwyżej opodatkowanym na świecie. Władze jednak przyznają, że nałożenie podatku na posiadaczy złotych kart w programie Executive Club British Airways byłoby bardzo skomplikowane.

Za te punkty (w przypadku BA są to Avios, a Lufthansie i LOT mile z Miles&More) można „kupić” nie tylko bilety lotnicze, opłacając jednak wszystkie należne podatki i dopłaty paliwowe, ale także pobytu w hotelach, albo wynająć samochód w firmie, która współpracuje z danym przewoźnikiem. Bądź zrobić zakupy na stronach internetowych przewoźników.

Rzecznik brytyjskiego ministra finansów tłumaczy jednak, że nowe opodatkowanie często latających byłoby praktycznie niemożliwe, zwłaszcza że najczęściej latają oni wyższymi klasami, a tym samym już płacą za bilety odpowiednio drożej z powodu podatku APD (Air Passenger Duty).

— Nałożenie takiego podatku mogłoby spowodować zastrzeżenia co do naruszenia prywatności danych. A poza tym pasażerowie latając posługują się często różnymi paszportami, więc trudno byłoby ich wyśledzić. Dodatkowo niektóre osoby muszą często podróżować samolotami w sprawach biznesowych, więc nowy podatek obciążałby finanse ich firm — mówił. Rzecznik przyznał jednocześnie, że sprawami wpływu transportu lotniczego będzie zajmowała się konferencja COOP26 w Glasgow zaplanowana na listopad 2021. I „jakieś rozwiązania zostaną tam wypracowane”.


W Wielkiej Brytanii konsultacje w sprawie nowych podatków na podróże lotnicze mają zakończyć się 14 czerwca.

Według Greenpeace niewielka grupa posiadaczy najwyższych statusów w programach lojalnościowych linii lotniczych jest odpowiedzialna za drastyczne zwiększenie emisji CO2. Według wyliczeń firmy badawczej Possible tylko w Wielkiej Brytanii 70 proc. wszystkich sprzedanych biletów kupuje zaledwie 15 proc. pasażerów, podczas gdy 57 proc. nie lata wcale. We Francji proporcja wynosi 2 proc. do 45 proc., w Indiach 1 proc. do 45 proc, a w Chinach 5 proc do 50. proc. Podobne proporcje są w innych krajach, ale nie ma tam danych dotyczących Polski. Wiadomo jedynie, że według ostatnio opublikowanego raportu Komisji Europejskiej 79 proc. Polaków nie może się doczekać, aż będzie mogło polecieć po pandemii. I jest to najwyższy odsetek w Europie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie