Brazylia nie chce kłócić się z Kanadą o subwencje

Brazylia wycofała z WTO skargę na Kanadę o subwencjonowanie producenta samolotów i wezwała do szerszych negocjacji krajów lotniczych, aby nie dochodziło do wojen handlowych o samoloty. Wyręczyła tym niejako organizację z Genewy.

Aktualizacja: 19.02.2021 20:41 Publikacja: 19.02.2021 20:32

Brazylia nie chce kłócić się z Kanadą o subwencje

Foto: Bloomberg

Do nagłej zmiany stanowiska Brazylii, kraju trzeciego na świecie producenta samolotów, Embraera doszło w czasie, gdy trwa w najlepsze od 16 lat spór o to samo Airbusa i Boeinga oraz Unii ze Stanami, który doprowadził do sankcji i retorsji. Brazylia prowadziła od lat podobny spór, ale na „niższym piętrze” z Kanadą i z jej producentem samolotów, Bombardierem.

W 2017 r. Brazylia złożyła skargę do WTO na subwencjonowanie produkcji samolotów regionalnych CSeries i twierdziła, że Bombardier otrzymał nieuczciwie 3 mld dolarów. Ten spór nigdy jednak nie wykroczył poza przepychanki proceduralne, a w 2018 r. program CSeries przynoszący Kanadyjczykom straty został sprzedany Airbusowi i powstał program A220. Ottawa zaprzeczała, by pomagała firmie z Montrealu.

„Brazylia jest przekonana o słuszności swej sprawy. Niemniej jednak stało się jasne, że spór nie może być skutecznym remedium na skutki tak dużych subwencji na rynku samolotów cywilnych” — oświadczył MSZ w Brasilii. Odnotował też, że rynek zmienił się do czasu złożenia skargi w WTO, bo Airbus montuje teraz niektóre A220 w Stanach. Brazylia skupi się więc na podjęciu z nowym impetem negocjacji dla uzgodnienia bardziej skutecznych przepisów o publicznym wspieraniu lotnictwa cywilnego.

Embraer przyjął z zadowoleniem tę inicjatywę, która może wykorzystać udaną umowę finansowania produkcji samolotów krajów OECD z 2007 r. i uaktualnioną 4 lata później. Doprowadziła do ustalenia pułapów finansowania przez agencje promowania eksportu, gdy te same kraje walczyły ze sobą o subwencjonowanie produkcji. — Naszym zdaniem powinniśmy szukać czegoś podobnego w finansowaniu prac projektowych i produkcji, aby stworzyć równe warunki działania — stwierdził w wywiadzie dla Reutera szef działu samolotów cywilnych Embarera, Arjan Maijer. — Dojdzie też do finansowania rynku z powodu COVID-u, do wyzwań ekologicznych, bo sektor bezie dostawać też na to środki — dodał.

Zdaniem Wiliama Reinscha, byłego urzędnika resortu handlu USA i eksperta Ośrodka Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS), posunięcie Brazylii jest uznaniem realiów, bo system rozjemczy WTO nie funkcjonuje.

Airbus również ponowił apel o wynegocjowane porozumienie kończące spór z Boeingiem, bo według prezesa Guillaume Faury, USA i Europa tracą na wprowadzonych cłach.

Do nagłej zmiany stanowiska Brazylii, kraju trzeciego na świecie producenta samolotów, Embraera doszło w czasie, gdy trwa w najlepsze od 16 lat spór o to samo Airbusa i Boeinga oraz Unii ze Stanami, który doprowadził do sankcji i retorsji. Brazylia prowadziła od lat podobny spór, ale na „niższym piętrze” z Kanadą i z jej producentem samolotów, Bombardierem.

W 2017 r. Brazylia złożyła skargę do WTO na subwencjonowanie produkcji samolotów regionalnych CSeries i twierdziła, że Bombardier otrzymał nieuczciwie 3 mld dolarów. Ten spór nigdy jednak nie wykroczył poza przepychanki proceduralne, a w 2018 r. program CSeries przynoszący Kanadyjczykom straty został sprzedany Airbusowi i powstał program A220. Ottawa zaprzeczała, by pomagała firmie z Montrealu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze
Transport
Niepewna przyszłość samochodów na prąd. Rynek e-aut rozczarował
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?