fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Gorszy koniec roku dla Air France-KLM, a IAG odczuła strajki

Materiały prasowe
Francusko-holenderski przewoźnik spodziewa się mniejszego popytu i sprzedaży biletów w IV kwartale po gorszym od zakładanego III kwartale. Brytyjska grupa IAG zmniejszyła zysk kwartalny z powodu strajku pilotów BA i personelu naziemnego w Hiszpanii.

Air France-KLM zwiększył przewozy pasażerów i wypełnienie samolotów, ale napięcia w handlu i problemy gospodarczo-polityczne przyczyniły się do zahamowania popytu i spadku cen. — Chęć podróżowania ludzi nie jest na szczytowym poziomie — stwierdził dyrektor finansowy, Frédéric Gagey i wyjaśnił, że sytuacja w Algierii, Argentynie, Brazylii, Hongkongu i Libanie jest obok innych ośrodków kryzysu na świecie przyczyną gorszych wyników. Przychody jednostkowe zmalały w III kwartale o 0,6 proc., zmaleją także w IV kwartale. 

W okresie lipiec-wrzesień zysk operacyjny netto AF-KLM zmalał o 16 proc. do 900 mln euro, zysk netto o 53 proc. do 366 mln (analitycy liczyli odpowiednio na 951 i 631 mln), obroty wzrosły o 2 proc. o 7,7 mld, a koszty paliwa zwiększyły się o 135 mln euro. Moce przewozowe wzrosły w tym czasie o 2,3 proc., a przewozy o 2,6 proc. Napięcia w handlu zaważyły na transporcie frachtu, współczynnik wykorzystania luków zmalał o 3,4 pkt do 54,8 proc. W całym roku koszty kupna paliwa wzrosną o 600 mln euro, więcej od zakładanych 550 mln, do 5,5 mld euro.

Prezes Benjamin Smith przedstawi 5 listopada nową strategię średnioterminową z okazji „dnia inwestorów”. Będzie to jego pierwsze spotkanie z nimi od czasu przyjścia do AF-KLM w 2018 r. z Air Canada. Jednym z jego zadań jest zmniejszenie różnicy w rentowności Air France wobec KLM; po 9 miesiącach francuska linia miała marżę zysku 2,1 proc., holenderska — 8,5 proc. Kolejnym jest dalszy rozwój taniej linii Transavia.

Kosztowne strajki dla IAG

Grupa IAG, właściciel m.in. British Airways podała, że strajk pilotów tej linii wraz z innymi zakłóceniami kosztował ją w III kwartale 155 mln euro, grupa wypracowała więc zysk operacyjny 1,4 mld euro, zgodnie z przewidywaniami analityków. W całym roku zysk ten będzie mniejszy o 215 mln euro niż w 2018 r. Zysk po opodatkowaniu, bez elementów nadzwyczajnych zmalał o 6 proc. do 1,814 mld euro. 

Brytyjscy piloci zastrajkowali w październiku na 48 godzin powodując uziemienie 1700 lotów na skutek sporu ich związku BALPA z dyrekcją o wysokość podwyżek. Był to pierwszy strajk w historii BA. Przerwał też pracę personel naziemny Iberii obsługujący również Vuelinga, co zakłóciło rozkład lotów w Barcelonie. Zapowiedź protestów w sierpniu pracowników na Heathrow miała też wpływ na wyniki IAG, nawet jeśli nie doszło do tych strajków.

Prezes Willie Walsh stwierdził, że jeśli nie brać pod uwagę tych zakłóceń, to grupa osiągnęła dobre wyniki operacyjne, nie podał jednak harmonogramu rozwiązania sporu w BA. — Nie komentujemy trwających kwestii spornych. Kiedy będziemy mieć coś do zakomunikowania, to poinformujemy o tym rynek — powiedział.

Według analityków z RBC, spór z pilotami może zaszkodzić rezultatom osiągniętym w porze świąt. „Do czasu rozwiązania tego sporu będą istnieć warunki dla dalszych zakłóceń i do uprzedzana o niższym zysku w kluczowym okresie koło Bożego Narodzenia” — stwierdzili w nocie i uznali za krzepiący brak daty nowego strajku.

Prezes Walsh nie podziela opinii AF-KLM, że spadek popytu na przewozy wynika z różnych kryzysów, w tym z zakłóceń wywołanych strajkami, ale zwrócił uwagę na słabe tempo gospodarki światowej. — Sądzimy, że generalne warunki pogorszyły się wobec 2018 r. i będą podobne w 2020 r. — powiedział. Zauważył, że wszystkie linie latające do Hongkongu odczuły tamtejsze demonstracje. — Poza tym nie było innych istotnych zmian w tendencjach, jakie wcześniej dostrzegliśmy — dodał.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA