fbTrack

Czarna dziura obok czarnej dziury obok czarnej dziury w centrum jednej galaktyki

stock.adobe.com
Trzy supermasywne czarne dziury zostały odkryte w centrum jednej galaktyki - czytamy w magazynie "Astronomy & Astrophysics".

Zgodnie z ustaleniami astronomów, opisanymi w magazynie "Astronomy & Astrophysics", czarne dziury leżą blisko siebie w sercu galaktyki określonej jako NGC 6240, która znajduje się ok. 300 mln lat świetlnych od Ziemi.

Odkrycie - jak podkreślają autorzy artykułu - rzuca nowe światło na to, w jaki sposób powstawały największe galaktyki w kosmosie.

Naukowcy uważają, że największe galaktyki - liczące setki miliardów gwiazd - w swoim centrum mają supermasywną czarną dziurę o masie większej od masy Słońca o miliony razy.

Galaktyka NGC 6240 jest nietypowa, ponieważ jej kształt jest nieregularny. Naukowcy długo byli przekonani, że galaktyka ta powstała w wyniku zderzenia dwóch innych galaktyk i dlatego w jej centrum znajdują się dwie czarne dziury. Jednak dokładniejsza obserwacja wykazała coś całkowicie niespodziewanego.

- Odkryliśmy, że galaktyka NGC 6240 ma w centrum nie dwie - jak dotąd zakładaliśmy - ale trzy supermasywne czarne dziury - mówi Wolfram Kollatschny, główny autor badań, uczony z uniwersytetu w Getyndze (Niemcy).

Każda z tych czarnych dziur ma masę 90 milionów razy większą od masy Słońca. Wszystkie znajdują się na obszarze o średnicy mniejszej niż 3 tysiące lat świetlnych.

- Jak dotąd nigdy nie odkryto takiego skupienia trzech supermasywnych czarnych dziur - podkreśla Peter Weilbacher, astrofizyk z Poczdamu. Jak dodaje odkrycie jest dowodem na jednoczesne połączenie się trzech galaktyk ze sobą.

Weilbacher wyjaśnia, że odkrycie jest ważne, ponieważ dotychczas astronomowie nie umieli wyjaśnić w jaki sposób najbardziej masywne galaktyki zdołały się uformować w procesach łączenia ze sobą. Jeśli - jak mówi uczony - dochodziło do jednoczesnych połączeń kilku galaktyk, wówczas największe galaktyki mogły ewoluować znacznie szybciej niż dotychczas sądzono.

Źródło: Newsweek