Układ Słoneczny: Dziewiąta Planeta jednak nie istnieje?

Nietypowe orbity tzw. obiektów transneptunowych (są to planetoidy obiegające Słońce po orbitach, znajdujących się poza trajektorią Neptuna) skłaniały niektórych astronautów do stawiania hipotezy, że na obrzeżach Układu Słonecznego znajduje się nieodkryta jeszcze, dziewiąta planeta. Teraz jednak astronomowie na łamach "Astronomical Journal" przedstawiają alternatywne wyjaśnienie zachowania planetoid znajdujących się za Neptunem.

Aktualizacja: 22.01.2019 05:21 Publikacja: 22.01.2019 03:53

Układ Słoneczny: Dziewiąta Planeta jednak nie istnieje?

Hipoteza o dziewiątej, masywnej planecie nie została jak dotąd poparta żadną obserwacją takiego obiektu. Naukowcy z Uniwersytetu w Cambridge i Amerykańskiego Uniwersytetu w Bejrucie postawili więc inną hipotezę. Ich zdaniem to nie dodatkowa planeta, ale połączone siły grawitacyjne, których źródłem jest masywny dysk składający się z lodu i skał, może być czynnikiem, który wpływa na orbity obiektów transneptunowych.

Hipoteza o istnieniu takiego dysku (również nie został jak dotąd zaobserwowany) pojawiała się już wcześniej, ale dopiero autorzy publikacji w "Astronomical Journal" stworzyli model uwzględniający charakterystykę orbit ok. 30 obiektów transneptunowych oraz masę i siłę pola grawitacyjnego ośmiu planet Układu Słonecznego.

"Hipoteza o Dziewiątej Planecie jest fascynująca, ale jeśli taka planeta istnieje, to dotychczas udało jej się uniknąć wykrycia" - napisał w oświadczeniu współautor publikacji w "Astronomical Journal" Antranik Sefilian. "Chcieliśmy sprawdzić, czy istnieje inne, mniej dramatyczne i być może bardziej naturalne wyjaśnienie nietypowych orbit niektórych obiektów transneptunowych" - dodał.

"Uznaliśmy, że zamiast dopuścić istnienie dziewiątej planety, można po prostu zsumować siłę grawitacji niewielkich obiektów tworzących dysk za orbitą Neptuna i sprawdzić, co nam ona daje" - podkreślił Sefilian.

Stworzony przez jego zespół model zachowań obiektów transneptunowych wskazał, że istnienie takiego dysku wyjaśniłoby kształt ich orbit.

Autorzy publikacji w "Astronomical Journal" podkreślają, że ich hipoteza nie wyklucza jednak hipotezy o Dziewiątej Planecie. "Może istnieć i masywny dysk i dziewiąta planeta. Wraz z odkrywaniem każdego nowego obiektu transneptunowego zdobywamy więcej informacji, które mogą wyjaśnić ich zachowania" - podsumował Sefilian.