fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Dostałeś kartę podarunkową? Sprawdź, jakie masz prawa

Adobe Stock
Często poszukując bezpiecznego prezentu, decydujemy się karty podarunkowe. Na jakich zasadach możemy korzystać z bonów upominkowych w innym kraju Unii Europejskiej? Czy sprzedawcy mają prawo dokonywać zwrotu na kartę? Na te pytania odpowiedzi poszukało Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z innymi centrami sieci ECC-Net.

Możesz kupować towary i usługi od sprzedawców mających siedzibę w innym kraju UE. Dotyczy to również bonów podarunkowych. Sprzedawca nie może uniemożliwić zakupu ze względu na to, że jesteś z Polski. Nie ma on jednak obowiązku dostarczenia towaru do państwa, do którego nie przewiduje dostawy. Problem z dostawą nie dotyczy bonów elektronicznych. Informacji na ten temat należy szukać w regulaminie sprzedawcy.

Jak długo ważne są karty podarunkowe

W Polsce podobnie, jak np. we Włoszech i Bułgarii, Belgii, Francji, Estonii, Finlandii, na Węgrzech, Islandii, Grecji czy na Litwie, nie ma przepisów regulujących w tym zakresie, datę ważności określa sprzedawca. Niemieckie kupony natomiast są zwykle ważne przez trzy lata. W Austrii jeżeli karta wydana jest bezterminowo wówczas ważna jest aż 30 lat. Duńskie i norweskie bony podarunkowe zwykle są ważne przez 3 lata, sprzedawca może skrócić ten okres, jeżeli poinformuje o tym klienta przed zakupem. W Hiszpanii ważność ustala sprzedawca, jeżeli tego nie zrobi, termin na wykorzystanie upływa po 5 latach. Holenderscy sprzedawcy nie mogą wystawiać bonów z terminem ważności krótszym niż rok, chyba że robią to uzasadnionych przyczyn.

Gdy karta podarunkowa wygaśnie

W większości państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce, sprzedawca nie ma obowiązku przedłużania ważności karty lub wypłacenia pieniędzy, gdy wygaśnie termin jej ważności. Wyjątkiem jest Dania, w której kupony elektroniczne mogą zostać zwrócone w ciągu pierwszego roku po wygaśnięciu.

Spersonalizowane karty

W Polsce podobnie jak np. w Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Islandii, we Włoszech, na Łotwie, w Luksemburgu, na Malcie i w Holandii karty podarunkowe zwykle nie są spersonalizowane. We Francji spersonalizowane kupony mogą być wykorzystywane przez osoby trzecie tylko, jeśli regulamin wyraźnie na to pozwala. W Austrii z imiennych kart lub voucherów może korzystać wyłącznie osoba, której nazwisko widnieje na bonie. Mimo że na karcie lub voucherze znajdują się dane obdarowanego, w Niemczech inne osoby mogą z nich korzystać. Są jednak wyjątki, np. jeżeli bon jest powiązany z wymaganiami zdrowotnymi dotyczącymi skoku ze spadochronem, wówczas sprzedawca musi wyrazić zgodę na przekazanie kuponu osobie trzeciej.

Zwroty i reklamacje

Sprzedawcy często oferują zwrot pieniędzy na karty podarunkowe, którą możemy wykorzystać na kolejne zakupy. Nie zawsze musisz się na to godzić. Jeżeli chcesz odstąpić od zakupu, którego dokonałeś w Internecie, zwrot pieniędzy powinien nastąpić w tej samej formie, w jakiej dokonałeś płatności. W sytuacji, gdy chcesz odstąpić od umowy zakupu w sklepie stacjonarnym, pamiętaj że sprzedawcy nie mają obowiązku przyjmować zwrotu, jest to wyłącznie ich dobra wola. Jeżeli oferują zwrot na kartę podarunkową, mają do tego prawo. Niezależnie od tego czy kupiłeś produkt w Internecie, czy w sklepie stacjonarnym, w przypadku reklamacji towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej formie, w jakiej dokonałeś płatności.

Jeśli karta nie działa

Po pomoc i poradę w tym zakresie możesz się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Źródło: ECK
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA