Z dobrych firm tworzymy wspaniałe przedsiębiorstwa

Naszym mottem jest „from good to great". Inwestujemy w solidne biznesy z wizją, jak im pomóc wejść na inny poziom działania – mówi Krzysztof Krawczyk, partner CVC Capital Partners.

Publikacja: 19.11.2018 04:10

Z dobrych firm tworzymy wspaniałe przedsiębiorstwa

Foto: Fotorzepa/PiotrGuzik

Rz: Jakby pan scharakteryzował działalność funduszu inwestycyjnego CVC?

Krzysztof Krawczyk: Globalnie szukamy dobrych przedsiębiorstw, liderów swoich branż, żeby w perspektywie pięciu–dziesięciu lat uczynić z nich wspaniałe przedsiębiorstwa. Jesteśmy inwestorem finansowym angażującym się na długi okres, aby pomóc naszym spółkom portfelowym przejść transformację – rozwinąć się na rynkach wewnętrznych i międzynarodowych, pozyskać nowe kompetencje. Liczymy na to, że w ślad za tą ciężką pracą wraz z naszymi inwestycjami przyjdzie wzrost wartości dla inwestorów, którzy powierzyli nam swoje środki.

W Polsce znaleźliście spółkę PKP Energetyka jako jedną z podstawowych inwestycji. Drugą jest Żabka. Działają w dosyć odległych branżach. Jakie jeszcze inwestycje macie w Polsce?

To są polskie spółki z polskimi zarządami, ale jako fundusz globalny inwestujemy w wielu krajach.

Część naszych międzynarodowych spółek portfelowych jest mocno obecna w Polsce. Na przykład międzynarodowa sieć perfumerii Douglas, dla której Polska jest trzecim co do wielkości rynkiem. Jest także międzynarodowa grupa Corialis, która ma największą bazę produkcyjną w Lublinie czy też AR Packaging z dużą fabryką pod Krakowem.

I jaka jest logika tych inwestycji?

Naszym mottem jest „from good to great". Inwestujemy w solidne biznesy z wizją, jak im pomóc wejść na inny poziom działania.

W przypadku PKP Energetyka nasza praca skupiła się na tym, aby lepiej wykorzystać infrastrukturę, którą posiada spółka. Unowocześnić ją, zainwestować w rozwiązania, dzięki którym efektywność jest wyższa. Jednocześnie dzieląc się wypracowanymi zyskami z pracownikami, inwestując w ich szkolenia i podwyżki.

Chcemy, aby w ślad za tymi zmianami wzrastała jakość usług dla klientów. Przez trzy lata udało się aż sześciokrotnie obniżyć liczbę awarii na sieci trakcyjnej. Inwestycje, takie jak poligon szkoleniowy czy szkolenia z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, sprawiają, że nasi pracownicy chcą się bardziej angażować w pracę. Sami proaktywnie proponują rozwiązania innowacyjne i usprawnianie swojego otoczenia. Aktywnie uczestniczą w programie Kaizen (ma na celu doskonalenie i usprawnianie zarządzania i utrzymania pojazdów kolejowych, poprzez eliminowanie i zapobieganie problemom, oraz innowacje – red.).

A Żabka? Wydaje się, że to jest tylko i aż sprawnie działająca sieć sklepów?

Chcemy, żeby ta sieć podążała za zmieniającymi się potrzebami polskiego konsumenta. Analizując ten projekt inwestycyjny dostrzegliśmy szansę w udoskonaleniu asortymentu, a co za tym idzie layoutu sklepu i komunikacji z klientem.

Dzisiaj, obok dobrej jakości produktów za odpowiednią cenę, wygoda staje się głównym motorem decyzji zakupowych. Nowy format Żabki, który pojawił się już masowo w całym kraju łączy w sobie sklep i kawiarnię, odpowiadając na potrzeby klientów.

Inwestujemy mocno w asortyment, wspólnie z polskimi producentami, tworząc specjalnie dla Żabki właśnie taki, dzięki któremu konsument jest w stanie zjeść szybko, zdrowo i wygodnie.

Poświęcamy też bardzo dużo uwagi i środków, aby wzmacniać nasze relacje z franczyzobiorcami, pomagać im podnosić swoje umiejętności i motywować ich do pracy. Jednocześnie dzięki wzrostowi całej sieci możemy dzielić się wspólnie wypracowanymi zyskami. Tu też staramy się dzielić naszą międzynarodową wiedzą.

Oba zarządy odwiedziły nasze biuro w Dolinie Krzemowej, starając się zainspirować, jak można w innowacyjny sposób prowadzić tak tradycyjne biznesy, jak dystrybucja energii elektrycznej czy handel spożywczy.

Szukacie kolejnych biznesów w Polsce?

CVC traktuje biuro w Warszawie jako bramę na cały region, który ma wspólną historię i korzenie kulturowe. Łatwo z Warszawy śledzić potencjalne inwestycje w całej Europie Środkowej. Przyglądamy się nie tylko Polsce, ale też krajom ościennym. W moim biznesie, póki nie podpisze się transakcji, to jej nie ma, więc nie mogę się podzielić żadnymi informacjami.

Jesteśmy zadowoleni z tego, jak polska gospodarka się rozwija, dzięki czemu mamy ręce pełne roboty. Cały czas jesteśmy w dialogu z polskimi przedsiębiorcami. Cieszy nas postęp, którego dokonały obie nasze spółki portfelowe.

- rozmawiał Marcin Piasecki

- notował Grzegorz Balawender

Rz: Jakby pan scharakteryzował działalność funduszu inwestycyjnego CVC?

Krzysztof Krawczyk: Globalnie szukamy dobrych przedsiębiorstw, liderów swoich branż, żeby w perspektywie pięciu–dziesięciu lat uczynić z nich wspaniałe przedsiębiorstwa. Jesteśmy inwestorem finansowym angażującym się na długi okres, aby pomóc naszym spółkom portfelowym przejść transformację – rozwinąć się na rynkach wewnętrznych i międzynarodowych, pozyskać nowe kompetencje. Liczymy na to, że w ślad za tą ciężką pracą wraz z naszymi inwestycjami przyjdzie wzrost wartości dla inwestorów, którzy powierzyli nam swoje środki.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań