Powstaje mniej galerii handlowych

Zapotrzebowanie na nowe centra handlowe maleje - podaje Cushman & Wakefield.

Aktualizacja: 04.11.2018 12:06 Publikacja: 04.11.2018 11:57

Powstaje mniej galerii handlowych

Foto: ROL

Jedna trzecia powierzchni w centrach handlowych Europy została wybudowana ponad 20 lat temu - podają analitycy Cushman & Wakefield. Z najnowszego raportu wynika, że tempo przyrostu nowej powierzchni w centrach handlowych Europy zaczęło spowalniać, a dojrzałe rynki zbliżają się do poziomu nasycenia.

Jak podają eksperci Cushman & Wakefield w ostatnich dwóch dekadach rynek centrów handlowych w Europie powiększał się średnio o 5,4 mln mkw. rocznie, ale w latach 2018-2019 średnia roczna podaż nowej powierzchni handlowej może wynieść zaledwie 3,5 mln m kw. - Za mniejsze zapotrzebowanie na nową powierzchnię na Starym Kontynencie odpowiadają rozwinięte rynki handlowe i rosnąca popularność zakupów w kanale online. Zapotrzebowanie na nowe centra handlowe maleje, ale inwestorzy mogą wykorzystywać okazje wynikające ze starzenia się zasobów na najbardziej dojrzałych rynkach, inwestując w przebudowę istniejących obiektów, zwłaszcza że jedna trzecia powierzchni w galeriach handlowych Europy została wybudowana ponad 20 lat temu - czytamy w raporcie.

W pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku rynek Europy Zachodniej powiększył się o 373 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej (wzrost o 8,2 proc.,rok do roku), dzięki czemu łączne zasoby w tym regionie wzrosły do 108,8 mln mkw. Jednak w drugim półroczu i w 2019 roku w Europie Zachodniej może powstać tylko 2,1 mln mkw. powierzchni, czyli o 25 proc. mniej w ujęciu rocznym.

Z kolei na mniej dojrzałym rynku Europy Środkowo-Wschodniej wybudowano 676 tys. m kw. (spadek o 18 proc., rok do roku), wskutek czego całkowite zasoby powierzchni handlowej wyniosły tam 57,4 mln mkw. W drugiej połowie 2018 roku i w 2019 roku deweloperzy planują wybudować w tym regionie 4 mln m kw. nowej powierzchni (spadek o 2,4 proc., rok do roku).

- Zmieniające się zachowania konsumentów i rosnąca popularność zakupów w kanale online będą w coraz większym stopniu wpływały na sytuację na bardziej dojrzałych rynkach, zwłaszcza w Europie Zachodniej. Z kolei na rozwijających się rynkach centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej zapotrzebowanie na powierzchnię coraz częściej determinują trendy makroekonomiczne, zwłaszcza w Turcji i Rosji, gdzie w pierwszej połowie 2018 roku aktywność deweloperska spowolniła, w odróżnieniu od Polski, gdzie rozwój rynku handlowego napędza silna gospodarka - mówi Silvia Jodlowski, starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield.

Analitycy wskazują, że pod względem wielkości nowej podaży liderem w Europie Zachodniej była Wielka Brytania, gdzie w pierwszej połowie 2018 roku oddano do użytku prawie 90 tys. mkw., głównie w ramach rozbudowy o 69 tys. mkw. Centrum Handlowego Westfield w White City w Londynie. - Aktywność deweloperska jednak spowolniła z powodu mniejszego popytu na powierzchnię handlową, ekspansji sektora online, dużej podaży oraz wzrostu kosztów operacyjnych - tłumaczą eksperci.

Drugie miejsce w Europie Zachodniej zajęła Francja, gdzie w pierwszym półroczu wybudowano 83 tys. mkw. powierzchni handlowej. - W 2018 roku powstanie o 24 proc. mniej powierzchni w galeriach handlowych w ujęciu rocznym, czemu towarzyszyć będzie jednak wzrost podaży w nowych formatach: o 27 proc. (rok do roku w segmencie parków handlowych) i o 5 proc. w centrach wyprzedażowych - podają analitycy Cushman & Wakefield.

Podaż nowej powierzchni w centrach handlowych na poziomie 69 tys. m kw. zapewniła Finlandii trzecie miejsce. - Pomimo prognozowanego, dużego przyrostu nowej powierzchni w drugim półroczu i w 2019 roku (o 312 tys. mkw.) zapotrzebowanie na nową powierzchnię w Finlandii będzie nadal rosło za sprawą dynamicznego wzrostu liczby mieszkańców kraju i coraz większej siły nabywczej w Helsinkach i innych największych miastach - prognozuje Cushman & Wakefield. - Niemcy, gdzie prawie 60 proc. istniejącej powierzchni w galeriach handlowych powstało ponad 20 lat temu, także mogą liczyć na dalszy wzrost zasobów. W drugiej połowie tego roku i w 2019 roku poziom nowej podaży może przekroczyć 200 tys. mkw., z czego 24 proc. powstanie w ramach rozbudowy istniejących obiektów.

- Silna gospodarka, której główną siłą napędową jest wzrost wynagrodzeń, niskie bezrobocie i utrzymujący się niski wskaźnik inflacji oraz wysoka konsumpcja prywatna, to nadal najważniejszy czynnik wpływający na rozwój rynku centrów handlowych w Polsce - czytamy w raporcie. - W pierwszej połowie tego roku wybudowano ok. 125 tys. mkw. powierzchni, dzięki czemu Polska zajęła trzecie miejsce w Europie pod względem aktywności deweloperskiej. W budowie jest 444 tys. mkw. powierzchni, która zostanie oddana do użytku w drugiej połowie 2018 roku i w 2019 roku. Aktywność deweloperów skupia się na dużych i bardzo dużych obiektach, które powstają w największych aglomeracjach, oraz na mniejszych projektach, parkach handlowych i centrach convenience w mniejszych miastach.

- Biorąc pod uwagę budowane centra handlowe z planowanym terminem oddania do użytku do końca 2018 r., tegoroczna podaż nowych obiektów tego formatu będzie prawdopodobnie najwyższa od trzech lat. Dzięki stabilnej gospodarce, której główną siłą napędową pozostaje wysoka konsumpcja gospodarstw domowych, Polska jest wciąż bardzo atrakcyjnym rynkiem zarówno dla inwestorów, jak i dużych rozpoznawalnych marek - komentuje Małgorzata Dziubińska, ekspert w dziale doradztwa i badań rynkowych w Cushman & Wakefield. - Dowodzi tego wejście na polski rynek marek takich jak: Dealz, Tedi, czy planowane otwarcie w Galerii Młociny pierwszego sklepu sieci Primark. W pierwszej połowie 2018 roku otwarto łącznie pięć nowych centrów handlowych, z czego największe to Forum Gdańsk i Gemini Park Tychy. Na drugą połowę roku planowane jest otwarcie kolejnych 11 obiektów, wśród których największy to Galeria Libero w Katowicach. Potwierdzeniem dobrej kondycji rynku jest również malejąca ilość powierzchni niewynajętej. Na koniec pierwszej połowy tego roku wskaźnik pustostanów na siedmiu z ośmiu głównych rynków obniżył się, a średnia dla całej Polski spadła z 4 do 3,2 proc.

Podaż powierzchni w centrach handlowych w Turcji wzrosła w pierwszej połowie 2018 roku o zaledwie 358 tys. m kw., co oznacza spadek o prawie 40 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. - Spowolnienie gospodarcze, utrzymująca się presja na czynsze wskutek wahań kursu tureckiej liry oraz ograniczanie wydatków przez gospodarstwa domowe spowodują, że trend spadkowy utrzyma się w drugiej połowie bieżącego roku i w 2019 roku. W tym okresie na rynek trafi 925 tys. mkw. nowej powierzchni - podaje Cushman & Wakefield. - Oznacza to roczny spadek aktywności deweloperskiej o 30 proc. w 2018 roku i o 19 proc. w 2019 roku.

Rosja także odnotowała spowolnienie tempa przyrostu nowej powierzchni handlowej, ponieważ sieci handlowe ograniczyły plany ekspansji z powodu spadku wydatków konsumpcyjnych i ograniczonej dostępności kredytów. - W pierwszej połowie roku podaż nowej powierzchni była niższa w ujęciu rocznym o 7 proc., a w całym 2018 roku powstanie 570 tys. mkw., czyli najmniej od 2004 roku - mówią eksperci. - Rosja jest jednak liderem w Europie pod względem wolumenu powierzchni w centrach handlowych, której otwarcie zaplanowano na następne 18 miesięcy. W budowie jest ok. 1,9 mln mkw., co przełoży się na wzrost podaży w drugim półroczu 2018 roku i w przyszłym roku.

- Centra handlowe powstawały i rozwijały się nieprzerwanie od 20 lat w większości krajów Europy, przy czym najbardziej dynamicznie w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech - mówi Silvia Jodlowski, starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield. - Większość rynków centrów handlowych osiągnęła lub niedługo osiągnie dojrzałość, a tempo przyrostu nowej powierzchni znacząco spowolni. Z tego względu aktywność deweloperska będzie w coraz większym stopniu skupiać się na rewitalizacji i modernizacji istniejącej powierzchni, ponieważ rośnie liczba starszych i przestarzałych obiektów. Ponad jedna trzecia powierzchni w europejskich centrach handlowych ma ponad 20 lat. W tym czasie zmodernizowano i przebudowano znaczną jej część, ale równie dużo wymaga unowocześnienia.

Jedna trzecia powierzchni w centrach handlowych Europy została wybudowana ponad 20 lat temu - podają analitycy Cushman & Wakefield. Z najnowszego raportu wynika, że tempo przyrostu nowej powierzchni w centrach handlowych Europy zaczęło spowalniać, a dojrzałe rynki zbliżają się do poziomu nasycenia.

Jak podają eksperci Cushman & Wakefield w ostatnich dwóch dekadach rynek centrów handlowych w Europie powiększał się średnio o 5,4 mln mkw. rocznie, ale w latach 2018-2019 średnia roczna podaż nowej powierzchni handlowej może wynieść zaledwie 3,5 mln m kw. - Za mniejsze zapotrzebowanie na nową powierzchnię na Starym Kontynencie odpowiadają rozwinięte rynki handlowe i rosnąca popularność zakupów w kanale online. Zapotrzebowanie na nowe centra handlowe maleje, ale inwestorzy mogą wykorzystywać okazje wynikające ze starzenia się zasobów na najbardziej dojrzałych rynkach, inwestując w przebudowę istniejących obiektów, zwłaszcza że jedna trzecia powierzchni w galeriach handlowych Europy została wybudowana ponad 20 lat temu - czytamy w raporcie.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu