Jedna trzecia powierzchni w centrach handlowych Europy została wybudowana ponad 20 lat temu - podają analitycy Cushman & Wakefield. Z najnowszego raportu wynika, że tempo przyrostu nowej powierzchni w centrach handlowych Europy zaczęło spowalniać, a dojrzałe rynki zbliżają się do poziomu nasycenia.
Jak podają eksperci Cushman & Wakefield w ostatnich dwóch dekadach rynek centrów handlowych w Europie powiększał się średnio o 5,4 mln mkw. rocznie, ale w latach 2018-2019 średnia roczna podaż nowej powierzchni handlowej może wynieść zaledwie 3,5 mln m kw. - Za mniejsze zapotrzebowanie na nową powierzchnię na Starym Kontynencie odpowiadają rozwinięte rynki handlowe i rosnąca popularność zakupów w kanale online. Zapotrzebowanie na nowe centra handlowe maleje, ale inwestorzy mogą wykorzystywać okazje wynikające ze starzenia się zasobów na najbardziej dojrzałych rynkach, inwestując w przebudowę istniejących obiektów, zwłaszcza że jedna trzecia powierzchni w galeriach handlowych Europy została wybudowana ponad 20 lat temu - czytamy w raporcie.
W pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku rynek Europy Zachodniej powiększył się o 373 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej (wzrost o 8,2 proc.,rok do roku), dzięki czemu łączne zasoby w tym regionie wzrosły do 108,8 mln mkw. Jednak w drugim półroczu i w 2019 roku w Europie Zachodniej może powstać tylko 2,1 mln mkw. powierzchni, czyli o 25 proc. mniej w ujęciu rocznym.
Z kolei na mniej dojrzałym rynku Europy Środkowo-Wschodniej wybudowano 676 tys. m kw. (spadek o 18 proc., rok do roku), wskutek czego całkowite zasoby powierzchni handlowej wyniosły tam 57,4 mln mkw. W drugiej połowie 2018 roku i w 2019 roku deweloperzy planują wybudować w tym regionie 4 mln m kw. nowej powierzchni (spadek o 2,4 proc., rok do roku).
- Zmieniające się zachowania konsumentów i rosnąca popularność zakupów w kanale online będą w coraz większym stopniu wpływały na sytuację na bardziej dojrzałych rynkach, zwłaszcza w Europie Zachodniej. Z kolei na rozwijających się rynkach centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej zapotrzebowanie na powierzchnię coraz częściej determinują trendy makroekonomiczne, zwłaszcza w Turcji i Rosji, gdzie w pierwszej połowie 2018 roku aktywność deweloperska spowolniła, w odróżnieniu od Polski, gdzie rozwój rynku handlowego napędza silna gospodarka - mówi Silvia Jodlowski, starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield.