- Od początku pandemii parki handlowe notują większą odwiedzalność niż duże centra, średnio o kilkanaście pkt proc. W ubiegłym roku zdarzało się, że łączna liczba klientów w parkach handlowych była nawet wyższa niż przed pandemią – wynika z analiz firmy doradczej CBRE. - Potwierdzają to dane Nielsena dotyczące sprzedaży, z których wynika, że sklepy małego formatu (do 100 mkw.), w tym tzw. convenience, w skali roku zanotowały stabilną sprzedaż na poziomie +1 proc.

Eksperci CBRE tłumaczą, że to efekt m.in. struktury najemców parków handlowych, która jest dopasowana do bieżących potrzeb klientów. Jak dodają, „jest też kluczowa" z punktu w czasie obostrzeń. - Parki handlowe są ukierunkowane na klienta, który odwiedza je regularnie i chce kupić najbardziej potrzebne rzeczy w jednym miejscu, bez krążenia między alejkami – mówi cytowany w komunikacie mówi Piotr Karpiński, szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE. - W odróżnieniu od dużych centrów, pozwalają na oszczędność czasu podczas poszukiwania produktów i skrócenie dystansu między miejscem parkingowym a wejściem do sklepu. Jednocześnie, w przeciwieństwie do zakupów online, produkty można mieć „od ręki". Brak powierzchni wspólnych, dobrze wentylowane sklepy dostępne bezpośrednio z zewnątrz, kompaktowość obiektu zwiększają poczucie bezpieczeństwa. Te zalety idealnie wpisały się w potrzeby obecnych czasów – dodaje.

Podkreśla, że parki handlowe są ukierunkowane na klienta, który mieszka w pobliżu i często robi w nich zakupy, dlatego wśród najemców dominują m.in. sklepy spożywcze, drogerie, wielobranżowe dyskonty. Pozostali najemcy oferują produkty z branży elektronicznej, modowej, obuwniczej, sportowej, a także zabawki i artykuły dziecięce. Często pojawiają się również apteka czy sklep zoologiczny.

- Oprócz lepszego przystosowania do potrzeb klientów w pandemii, parki handlowe wyróżniają się atrakcyjnymi, relatywnie niskimi czynszami i opłatami eksploatacyjnymi, które wynikają z prostej konstrukcji obiektu oraz braku lub minimalnego udziału w częściach wspólnych. Średnie czynsze dla większości lokalizacji to ok. 8 do 12 euro za mkw. za miesiąc. Stawki mogą być wyższe w przypadku dużych miast. Prognozuje się, że czynsze w parkach handlowych pozostaną w najbliższej przyszłości stabilne – prognozują eksperci CBRE.

- Z punktu widzenia zarówno najemców, jak i inwestorów, parki handlowe okazały się bardziej odporne na negatywne skutki pandemii niż centra handlowe. W przeciwieństwie do dużych obiektów, nie ucierpiały na skutek wzrostu powierzchni niewynajętej – mówi Piotr Karpiński. - Przeciwnie, pomimo zahamowania planów ekspansji w niektórych branżach, wśród kategorii zakupowych popularnych w parkach handlowych, takich jak operatorzy spożywczy czy dyskonty, obserwowany jest trend wzrostowy. Jednocześnie trzeba pamiętać, że każdy z wymienionych formatów ma różne funkcje i z pewnością mniejsze obiekty nie są w stanie przejąć roli dużych galerii, które nie tylko mają znacznie większą ofertę, ale dają możliwość ciekawszego spędzenia czasu.