- Duży popyt w połączeniu z dużą aktywnością deweloperów na rynku magazynowym skutkował w ostatnich latach wysokim zapotrzebowaniem na grunty inwestycyjne. Ceny transakcyjne działek pod zabudowę magazynowo-produkcyjną w najlepszych pod względem logistycznym lokalizacjach wykazywały tendencję wzrostową – podkreślają eksperci firmy doradczej Axi Immo. - W ostatnim roku pomimo pandemii popyt na grunty w tym sektorze utrzymał się na wysokim poziomie.
Trudno o pustą działkę
Autorzy raportu o gruntach inwestycyjnych zwracają uwagą na coraz mniejszą dostępność terenów typu greenfield (grunty niezabudowane). Efektem jest wzrost popytu na tereny typu brownfield (działki zabudowane, najczęściej obiektami przemysłowymi czy usługowymi).
Z analiz wynika, że przez ostatnie dwa lata popyt na najlepsze grunty inwestycyjne rozkładał się równomiernie w okolicach głównych ośrodków miejskich w Polsce. - Największą popularnością cieszyła się tzw. magazynowa wielka piątka, czyli region Warszawy, Wrocław, region Górnego Śląska, Polska centralna i Poznań. Dodatkowo w tym gronie znalazły się Trójmiasto i Kraków – czytamy w raporcie. - Nowymi lokalizacjami okazały się tereny w woj. lubuskim i zachodniopomorskim oraz cały region Polski Wschodniej oferujące jeszcze nie tak zabudowane przemysłowo działki oraz liczną kadrę pracowniczą. W kolejce czekają kolejne lokalizacje, które pojawią się wraz z konsekwentnie realizowaną od kilku lat rozbudową infrastruktury drogowej w Polsce.
- W większości hubów logistyczno-produkcyjnych, takich jak np. Bielany Wrocławskie, Stryków, Warszawa, Komorniki czy Kraków Rybitwy dostępność atrakcyjnych terenów inwestycyjnych jest bardzo ograniczona – podkreśla Tomasz Oborski, dyrektor działu gruntów w Axi Immo. - Inwestorzy przeszukują okolice kolejnych węzłów drogowych, gdzie dostępność działek przemysłowych jest z reguły większa. Duże znaczenie ma tu rozbudowująca się sieć dróg szybkiego ruchu, która otwierają nowe, atrakcyjne lokalizacje. Najnowszymi przykładami są takie ośrodki jak Stary Konik czy Mińsk Mazowiecki, które zyskały na uruchomieniu autostrady A2 na wschód od Warszawy, a z kolei pojawienie się Częstochowy na magazynowej mapie Polski to skutek wydłużenia autostrady A1 – tłumaczy.
Ziemia w mieście - Wraz z rozwojem sektora e-commerce i tzw. logistyki ostatniej mili na znaczeniu zyskują tereny w obszarze największych miast, jednak przez wzgląd na dość ograniczoną podaż działek oraz ich dużo wyższą cenę, inwestorzy są zmuszeni do kupowania ostatnich wolnych parceli lub decydują się na tereny typu brownfield. Trend dotyczący działek miejskich jest szczególnie widoczny w ostatnich dwóch latach w Warszawie, na Górnym Śląsku i Wrocławiu – wskazują eksperci Axi Immo.