fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Pierwszy Dart z Pesy rusza w trasę

materiały prasowe
We wtorek 29 grudnia pierwszy Dart produkowany przez bydgoska Pesę pojedzie w trasę z pasażerami.

Spółka PKP InterCity poinformowało, że skład IC Bystrzyca znalazł się już w rozkładzie jazdy. Wyruszy z Warszawy Centralnej o 16.30 do Lublina.

InterCity zamówiło w Pesie 20 Dartów. Wszystkie miały być dostarczone znacznie wcześniej: planowano, że pociągi znajdą się na torach w połowie grudnia, gdy wprowadzony został zmieniony rozkład jazdy z szybszymi połączeniami, nowymi składami oraz zwiększona liczbą połączeń przesiadkowych. Pesa nie zdążyła jednak przygotować pociągów na czas.

Jeszcze przed świętami producent zadeklarował, że wszystkie zamówione przez Intercity pociągi zostaną przekazane przewoźnikowi jeszcze przed końcem roku. To warunek otrzymania unijnego dofinansowania kontraktu w wysokości przeszło pół miliarda złotych. Jeśli Pesa spóźni się z choć jednym składem, dofinansowanie przepadnie.

Dostarczenie pociągów nie zamknie jednak sprawy: pociągi przed dopuszczeniem do eksploatacji muszą przejść skomplikowane testy. Tymczasem już na etapie pierwszych przeglądów fabrycznych wykazano szereg usterek. Pesa zapłaci także wysokie kary za opóźnienia w realizacji kontraktu – kilkadziesiąt tysięcy złotych dziennie za każdy niedostarczony na czas pociąg. Cały kontrakt Pesy z Intercity obejmujący także utrzymanie i serwisowanie Dartów wart jest 1,3 miliarda złotych.

Pociągi Dart miały być „polskim pendolino". Składy zdolne są do jazdy z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Mają klimatyzację, bezprzewodowy internet, monitoring. Intercity pierwotnie zaplanowało wprowadzenie ich na linie: Jelenia Góra – Wrocław - Łódź - Warszawa do Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.

Darty to nie jedyne nowe pociągi, jakie wprowadza do rozkładu Intercity. W połowie grudnia konkurencyjne konsorcjum Stadler-Newag dostarczyło przewoźnikowi 20 nowoczesnych pociągów typu Flirt. Dostawy zarówno Flirtów jak i Dartów to efekt wartego ponad 5 miliardów złotych programu wymiany taboru w PKP Intercity. Dzięki niemu do końca roku większość pociągów miała być nowa lub zmodernizowana.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA