Komisja Europejska rozpoczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy, jakie udzielił polski rząd spółce Przewozy Regionalne na restrukturyzację. Pojawiły się bowiem wątpliwości, że spółka mogła już w przeszłości otrzymać wsparcie publiczne, a zgodnie z regulacjami unijnymi, państwo może udzielić pomocy restrukturyzacyjnej przedsiębiorstwom tylko raz na 10 lat (tzw. zasada „pierwszy i ostatni raz”). Dotyczy to firm, które znajdują się w trudnej sytuacji finansowej. Zasada ta ma na celu niedopuszczenie do sytuacji, w której podupadające firmy, zamiast poprawić wyniki i konkurować z rywalami, będą wykorzystywać wsparcie publiczne do pozostania na rynku.

- Spółka Przewozy Regionalne korzystała już w przeszłości z pomocy państwa. Musimy ocenić, czy przyznana pomoc jest zgodna z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa i zadbać o to, by wsparcie publiczne nie prowadziło do zakłóceń konkurencji na rynku kolejowym – powiedziała unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, Margrethe Vestager, cytowana w oświadczeniu KE.

Jak przypomniano w komunikacie, we wrześniu 2015 r. polski rząd poinformował KE, że spółka Przewozy Regionalne otrzymała pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł (ok. 181 mln euro). KE zbada m. in., czy udzieloną w przeszłości pomoc państwa należy uznać za pomoc na restrukturyzację, czy Przewozy Regionalne w wystarczającym stopniu pokrywają część kosztów restrukturyzacji ze środków własnych, a także czy rząd zaproponował odpowiednie środki w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji wywołanych przez udzieloną spółce pomoc.