Kolej inwestuje w remonty torów na Śląsku 180 mln zł

Pociągi towarowe pojadą szybciej. Kolej wyda 180 milionów złotych na modernizację ważnej linii towarowej w województwach śląskim i opolskim.

Aktualizacja: 23.10.2017 17:56 Publikacja: 23.10.2017 17:52

Kolej inwestuje w remonty torów na Śląsku 180 mln zł

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Wymianę torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów zaplanowano na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki – Sławięcice - Stare Koźle. Dzięki modernizacji szlaku, pociągi pojadą nim o 30 kilometrów na godzinę szybciej. Poprawi się także stan bezpieczeństwa. Umowę na modernizację odcinka podpisały w poniedziałek zarządzające infrastrukturą Polskie Linie Kolejowe z firmą PORR.

Zaplanowane na lata 2017-2019 prace budowlane obejmą wymianę ok. 40 kilometrów torów i sieci trakcyjnej, a także remont 9 przejazdów kolejowo – drogowych. Wymienionych zostanie 31 rozjazdów. Kontrakt obejmuje także przebudowę 5 mostów i 18 wiaduktów oraz 28 przepustów. Odnowione będą m.in. mosty nad Kanałem Gliwickim (o długości 67 m) i Kanałem Kędzierzyńskim (o długości 41 m).

- Realizacja inwestycji zapewni lepsze i sprawniejsze połączenie Rybnickiego Okręgu Węglowego z polskimi portami - mówi Grzegorz Kupczyk, burmistrz Toszka. Według Arnolda Brescha, członka zarządu PLK, dzięki podpisanej w poniedziałek umowie, na trasie Toszek Północ - Kędzierzyn Koźle pociągi towarowe zwiększą prędkość z 60 do 90 kilometrów na godzinę. - Szybciej i częściej pojadą składy m.in. z węglem – mówi Bresch.

W październiku PLK podpisały także dwie umowy warte ponad 900 mln zł na modernizację odcinka z Trzebini do Krzeszowic na trasie Katowice-Kraków, a także odcinka pomiędzy Trzebinią a Oświęcimiem, stanowiącym fragment linii Trzebinia-Zebrzydowice. Obie inwestycje przyniosą skrócenie czasu przejazdu pociągów, zwiększenie bezpieczeństwa na torach oraz usprawnią ruch towarowy w kierunku południowej granicy.

Kolej przeznaczyła już na usprawnienie połączeń towarowych na terenie Górnego Śląska ponad 2,5 mld zł. Natomiast w najbliższych latach zaplanowano w województwie śląskim inwestycje za nawet 9 mld zł. Planuje się, że w regionie modernizacją objętych zostanie ok. 600 km torów. W roku 2016 na modernizację przeszło 80 km linii przeznaczono 104,5 mln zł.

Obecna perspektywa szczególnie ukierunkowana jest na przewozy towarowe. PLK utrzymuje, że w tej perspektywie finansowej stan techniczny linii towarowych ma się znacznie poprawić m.in. dlatego, że program dla tras śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami.

Wymianę torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów zaplanowano na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki – Sławięcice - Stare Koźle. Dzięki modernizacji szlaku, pociągi pojadą nim o 30 kilometrów na godzinę szybciej. Poprawi się także stan bezpieczeństwa. Umowę na modernizację odcinka podpisały w poniedziałek zarządzające infrastrukturą Polskie Linie Kolejowe z firmą PORR.

Zaplanowane na lata 2017-2019 prace budowlane obejmą wymianę ok. 40 kilometrów torów i sieci trakcyjnej, a także remont 9 przejazdów kolejowo – drogowych. Wymienionych zostanie 31 rozjazdów. Kontrakt obejmuje także przebudowę 5 mostów i 18 wiaduktów oraz 28 przepustów. Odnowione będą m.in. mosty nad Kanałem Gliwickim (o długości 67 m) i Kanałem Kędzierzyńskim (o długości 41 m).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej