Reklama

Łukaszenko straszy, towary wciąż jadą przez Litwę

Pomimo gróźb białoruskiego samozwańczego prezydenta, o wstrzymaniu ruchu towarowego przez Litwę, port w Kłajpedzie pozostaje głównym oknem na świat białoruskiej gospodarki.

Aktualizacja: 15.10.2020 12:23 Publikacja: 15.10.2020 11:59

Łukaszenko straszy, towary wciąż jadą przez Litwę

Foto: Adobe Stock

Algis Latakas dyrektor generalny portu w Kłajpedzie zapewnił, że spółka nie odczuwa żadnych zmian w ruchu białoruskich towarów.

„Liczby nie pokazują żadnych zmian. Wręcz przeciwnie, we wrześniu ładowanie towarów masowych, w tym nawozów z Białorusi, przebiegło dobrze. W przestrzeni publicznej czujemy i widzimy, że gdzieś ktoś próbuje zmienić terminal lub wywierać wpływ, ale załadunki na statki i wagony przebiegają normalnie" - powiedział menadżer agencji BNS.

Białoruskie ładunki są dla Kłajpedy ważne. Stanowią około 30 procent obrotów towarowych litewskiego portu. Zdaniem Latakasa ich przekierowanie (do portów rosyjskich jak zapowiadał Łukaszenko-red) nie byłoby opłacalne dla samej Białorusi. Znalezienie nowych tras dostaw wymaga czasu i pieniędzy.

W zeszłym tygodniu białoruski państwowy koncern paliwowy „Belneftechim" ogłosił, że ma nadzieję na przekierowanie na porty rosyjskie całego przepływu produktów naftowych o wielkości 6 mln ton. Dotychczas swój największy produkt eksportowy - paliwa i inne produkty naftowe, produkowane z kupowanej tanio rosyjskiej ropy, koncern eksportuje przez porty republik bałtyckich, głównie Litwy.

„Przekierowanie handlu produktami naftowymi zajmie mniej czasu, bo terminale w Rosji mają moce, na północy jest ich dużo, mogłyby przyjąć ładunek, ale ekonomicznie byłoby to bardzo drogie" - podkreśla szef portu w Kłajpedzie.

Reklama
Reklama

Jeszcze trudniej byłoby przekierować inne masowe białoruskie towary eksportowe jak np. nawozy. Tutaj wolnych mocy przeładunkowych jest niewiele lub nie ma ich wcale, trzeba je stworzyć, zajmie to więcej niż rok - oceniają Litwini.

Port w Kłajpedzie, choć działa w kraju liczącym 2,8 mln mieszkańców, mocno konkuruje nad Bałtykiem nie tylko w portami Łotwy i Estonii, ale też Polski i Rosji. Według wstępnych danych, we wrześniu w Kłajpedzie przeładowano 4,3 mln ton ładunków - o 17,6 proc. więcej niż rok temu, a w okresie styczeń-wrzesień - 34,5 mln ton, czyli o 1,3 proc. mniej pomimo ograniczeń związanych z pandemią i zastoju w światowej gospodarce. Dla porównania port w Gdańsku w okresie styczeń-sierpień przeładował 31,63 mln ton.

Latakas liczy na to, że tegoroczne przeładunki będą zbliżone do ubiegłorocznych, kiedy port obsłużył 46,3 mln ton ładunków (Gdańsk - 52,15 mln ton) - o 0,6 proc. mniej niż w 2018 roku. Według białoruskiego urzędu statystycznego (Belstat) w 2019 r Białoruś wyeksportowała 10,5 mln ton produktów naftowych, o 11,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Powodem był ponad trzymiesięczny przestój naftociągu Przyjaźń, który Rosjanie zanieczyścili chlorkami.

Handel
Na święta szykuje się skok cen. Kawa i alkohol drożeją najmocniej
Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama