W centrach słabo
Z ostatniego badania Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług wynika, że pierwszy miesiąc po ponownym otwarciu galerii handlowych wypadł słabo: spadki sprzedaży wynosiły średnio 40–50 proc. Im większa galeria handlowa, tym bardziej znaczący ubytek w obrotach, a firmy notują spadki mimo zmasowanych promocji i sezonu wyprzedażowego. Nieoficjalnie mówią, że utrata najlepszego sezonu na zakupy ubrań jest realnie nie do odrobienia w tym roku.
– Spadki sprzedaży są bardzo wysokie. Mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją niż przed pandemią i podkreślamy paląca potrzebę dostosowania wysokości czynszów do naszych możliwości – podaje zarząd organizacji.
– Owszem, centra handlowe są dzisiaj otwarte, a my jako przedsiębiorcy działamy intensywnie. Ale statystyki zachorowań są coraz wyższe. Można przypuszczać, że rozluźnione w tej chwili obostrzenia dotyczące korzystania ze sklepów, kawiarni czy innych przestrzeni publicznych wrócą z nową siłą – mówi Adam Sowa, właściciel Cukierni Sowa.
Tymczasem w Polsce to konsumpcja jest jedną z głównych składowych wzrostu PKB, zatem jej spadek uderzy w całą gospodarkę.
Jest także optymizm
Właściciele centrów są bardziej optymistyczni. – Odwiedzalność w naszych centrach rośnie z każdym tygodniem. W drugiej połowie maja w zestawieniu rok do roku odwiedzalność w Libero wzrosła do ok. 70 proc., co znacznie przewyższa średnią rynkową – mówi Marcin Materny, członek zarządu Echo Investment odpowiedzialny za sektor handlowy. – Odnotowana rosnąca konwersja footfall do obrotów naszych najemców dowodzi, że klienci bardzo odpowiedzialnie podeszli do zakupów w centrach handlowych. To dobra prognoza, jeśli chodzi o powrót całej branży do normalności w ciągu kilku miesięcy – dodaje.
To, co pandemia zdecydowanie zmieniła, to nastawienie Polaków do zakupów online. Wiele sektorów zaobserwowało wręcz lawinowy wzrost zainteresowania kupujących w ten sposób. – Kluczowe jest zachowanie bezpieczeństwa, a to dają zakupy przez internet. Warto zwrócić uwagę na zwiększenie się liczby wykorzystywanych zakupowo miejsc. Polacy w sieci kupują głównie w sklepach internetowych i na platformach zakupowych – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.