Tesco zamknęło w Polsce najwięcej sklepów

Globalnie brytyjska grupa radzi sobie nieźle, ale w naszym regionie wyniki są dalekie od tego poziomu.

Aktualizacja: 10.04.2019 13:35 Publikacja: 10.04.2019 09:27

Tesco zamknęło w Polsce najwięcej sklepów

Foto: Bloomberg

Tesco podało właśnie, że według wstępnych wyników za rok finansowy 2018 (kończący się w lutym 2019) sprzedaż grupy wzrosła 11,3 proc. do 56,9 mld funtów. Zysk operacyjny wzrósł ponad 30 proc. i przekroczył 2,2 mld funtów.

Jednak w naszym regionie jest znacznie gorzej, we wszystkich kwartałach firma notowała spadek tzw. sprzedaży porównywalnej, czyli nie uwzględniającej nowych sklepów. O ile w pierwszym i drugim kwartale spadek wyniósł 1,5 proc. i 2 proc., to w trzecim i czwartym już po 3 proc. W sumie w całym roku wyniósł 2,3 proc.

Jednocześnie zysk operacyjny firmy w naszym regionie wzrósł 56,3 proc. do 186 mln funtów.

Przychody w Polsce wyniosły 9,6 mld zł, firma ma wciąż 353 sklepów, ale w ostatnim roku zamknęła ich aż 62, co w ramach grupy jest najwyższym wynikiem. W Tajlandii zamknięto 56, ale uruchomiono 70 nowych, tymczasem w Polsce firma nie otworzyła żadnego nowego sklepu. Na rynku brytyjskim Tesco zamknęło 20 placówek.

W sprawozdaniu finansowym Tesco kilka razy pada odniesienie do zakazu handlu w niedzielę jako wyjaśnienia gorszych wyników sprzedaży. Firma dodatkowo podała, że planowane zamkniecie nierentownych sklepów oraz decyzja o nieuczestniczeniu w promocjach związanych z Black Friday przełożył się na 1,2 proc. spadku sprzedaż porównywalnej. Z kolei zakaz handlu oznaczał spadek sprzedaży porównywalnej w całym regionie o 1,3 proc.

W sprawozdaniu Tesco nie podało co o planach zamykania w Polsce kolejnych placówek. Przedstawiciele branży handlowej spodziewają się jednak, że takie decyzje są możliwe zwłaszcza w świetle dalszego spadku liczby niedziel handlowych, co na wyniki tej sieci będzie miało jeszcze większe znaczenie niż obecnie.

Tesco podało właśnie, że według wstępnych wyników za rok finansowy 2018 (kończący się w lutym 2019) sprzedaż grupy wzrosła 11,3 proc. do 56,9 mld funtów. Zysk operacyjny wzrósł ponad 30 proc. i przekroczył 2,2 mld funtów.

Jednak w naszym regionie jest znacznie gorzej, we wszystkich kwartałach firma notowała spadek tzw. sprzedaży porównywalnej, czyli nie uwzględniającej nowych sklepów. O ile w pierwszym i drugim kwartale spadek wyniósł 1,5 proc. i 2 proc., to w trzecim i czwartym już po 3 proc. W sumie w całym roku wyniósł 2,3 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu