Jednostki samorządu terytorialnego, które w 2020 r. chcą realizować budżety obywatelskie muszą już teraz wykonywać odpowiednie uchwały w takich sprawach. Z uwagi na konieczność przestrzegania procedury budżetowej i wielość etapów koniecznych do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, przyjęcie odpowiedniego aktu prawa miejscowego później niż na koniec I kwartału roku, mocno utrudnia przeprowadzenie takiego przedsięwzięcia. Stąd uzasadnione jest stwierdzenie, że działalność prawodawcza w zakresie takich konsultacji społecznych w roku 2019 została już zakończona i można dokonać podsumowania praktyki funkcjonowania znowelizowanych przepisów ustaw samorządowych.
Czytaj także: Budżety obywatelskie w gminach na nowych zasadach
Właściwość organów nadzoru
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na kontrowersje, co do właściwości organów nadzoru w sprawach dot. budżetów obywatelskich. W zależności od regionu ten jest wykonywany albo przez nadzór ogólny (wojewodów), albo finansowy (regionalne izby obrachunkowe). Na Śląsku, Pomorzu, Podkarpaciu i w Wielkopolsce organem właściwym w takich sprawach jest wojewoda. Natomiast wojewoda mazowiecki odsyła budżety obywatelskie do nadzoru finansowego. Taki stan rzeczy należy uznać za niepożądany.
Z uwagi na odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) do postępowań nadzorczych, wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego przez niewłaściwy organ, będzie skutkowało jego nieważnością. Przyczyną problemów z właściwością organów nadzoru jest ustawowe zdefiniowanie budżetu obywatelskiego jako szczególnych konsultacji społecznych, w procesie których mieszkańcy decydują o części wydatków z budżetu jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.). Konsultacje społeczne należą tymczasem do właściwości nadzoru ogólnego, zaś sprawy budżetowe do nadzoru finansowego, co powoduje że nie jest jasna natura norm prawnych regulujących budżety obywatelskie. Takie wątpliwości, wynikające z praktyki, powinny zostać jak najszybciej rozstrzygnięte poprzez interwencję prawodawcy.
Wykonywanie upoważnienia ustawowego
Zgodnie z danymi zawartymi w BIP Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie do 3 lipca unieważniła ona 15 uchwał dotyczących budżetów obywatelskich przyjętych przez mazowieckie gminy i powiaty w 2019 r. Szczególnie dotkliwe było zakwestionowanie uchwał przyjętych w Warszawie, Siedlcach i Radomiu, z uwagi na ustawowy obowiązek przeprowadzenia takiego działania w miastach na prawach powiatu.