Reklama

Zwyciężyła pasja prognozowania

Zespół trzech niezależnych młodych analityków formułował najcelniejsze prognozy dotyczące koniunktury w polskiej gospodarce w ubiegłym roku.

Publikacja: 31.03.2019 21:00

Zwyciężyła pasja prognozowania

Foto: Adobe Stock

Tomasz Kośka, Karol Rybaczuk i Michał Zygmunt, tworzący zespół prognozy-gospodarki.pl, zwyciężyli w XI edycji organizowanego przez redakcje „Parkietu" i „Rzeczpospolitej" konkursu na najlepszego analityka makroekonomicznego, dotyczącej 2018 r. Wyprzedzili Daniela Piekarka, ekonomistę z Banku BPS, oraz Mikołaja Raczyńskiego, dyrektora ds. strategii dłużnych w Noble Funds TFI, triumfatora sprzed dwóch lat.

Uczestnicy konkursu prognozy wysyłali nam w siedmiu rundach od marca 2017 r. do września ub.r. Przez większą część tego okresu wydawało się zupełnie nieprawdopodobne, że Polska może przez dwa lata z rzędu utrzymywać tempo rozwoju bliskie 5 proc. rok do roku. W IV kwartale 2017 r., gdy po raz pierwszy zbieraliśmy prognozy wzrostu PKB we wszystkich kwartałach 2018 r., uczestnicy rywalizacji przewidywali, że będzie on wynosił średnio 4,2 proc. Ostatecznie gospodarka urosła jednak o 5,1 proc., przewyższając najśmielsze nawet oczekiwania. Zaskoczeniem okazało się również to, że pomimo wzrostu gospodarczego napędzanego konsumpcją inflacja pozostała niska. W grudniu 2017 r. uczestnicy konkursu prognozowali przeciętnie, że w 2018 r. dynamika indeksu cen konsumpcyjnych wyniesie średnio 2,3 proc. rok do roku, po 2 proc. rok wcześniej. W rzeczywistości inflacja zwolniła do 1,6 proc.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Finanse
Fed tnie stopy procentowe. Rynek szykuje się na kolejne cięcia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Finanse
Gorączka złota w Rosji. Obywatele na potęgę skupują kruszec
Finanse
Sąd ogłosił upadłość spółki Cinkciarz.pl. Co z pieniędzmi tysięcy klientów?
Finanse
Samsung Pay wchodzi do Polski. Cel: milion użytkowników w rok
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Finanse
Wojna o mobilne płatności. Samsung rzuca wyzwanie Blikowi
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama