Reklama

Kancelarie prawne w internecie - Legal Market Day: Reklama w zgodzie z etyką pełnomocnika

Profesjonalni pełnomocnicy mają sporo narzędzi, by móc się wyróżnić w sieci.

Publikacja: 05.03.2018 07:06

Kancelarie prawne w internecie - Legal Market Day: Reklama w zgodzie z etyką pełnomocnika

Foto: Fotolia.com

Zakaz reklamy nie istnieje. Taką kontrowersyjną tezą zakończył swój wykład na Legal Market Day Marcin Tomczak, specjalista od marketingu prawniczego. Mówił oczywiście o bezwzględnym zakazie reklamy.

Jego występ poświęcony był aktywności kancelarii prawnych w internecie. Pojawiły się więc przykłady wzorowo skonstruowany stron i tych przygotowanych mniej profesjonalne.

Krytyczne słowa padły pod adresem prawniczych haseł reklamowych. Sformułowanie „tanio, fachowo, skutecznie" nie przysporzy klientów – przekonywał ekspert i radził, by w hasłach znajdowały się słowa obiektywnie sprawdzalne.

Dużo mówiono również o pozycjonowaniu. W tym o pozycjonowaniu organicznemu. Chodzi o to, że wyszukiwarka Google dzieli wyniki wyszukiwania w przeglądarce na naturalne (czyli właśnie organiczne) oraz płatne (AdWords). W pierwszych wynikach pojawić się można na wyższej pozycji przez swą właściwą aktywność w sieci – bez wykupywania reklam, w drugich po dokonaniu płatności (co już bywa uznawane za etycznie wątpliwe).

– W pozycjonowaniu to nie pieniądze mają znaczenie. Wcześniej liczył się pieniądz, dziś nie. Ważna jest systematyczność, wiedza, unikalne treści na stronie internetowej. Dziś pozycjonuje się przez dzielenie się wiedzą – podkreślał Marcin Tomczak.

Reklama
Reklama

Co istotne, w przyszłości liczyć się będzie nie tylko tekst. Promowane mają być obrazy czy wideo.

Tomczak przypomniał również o stanowisku komisji etyki Naczelnej Rady Adwokackiej z marca 2012 r. dotyczącym AdWords. Uznano wtedy, że korzystanie „ze stwarzanych przez ten system możliwości upowszechniania informacji o świadczonych usługach nie da się jednoznacznie traktować jako reklamy".

Było też o przełomowym orzeczeniu Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Adwokatury z 2016 r. Wedle niego adwokata nie można pociągnąć do odpowiedzialności dyscyplinarnej za każde korzystanie z reklamy. „Odpowiedzialność taka obejmuje tylko reklamy sprzeczne z prawem publicznym, w tym unijnym, z obowiązkami zawodowymi oraz z zasadami etyki i godnością zawodu, w tym takie, które naruszają wymogi niezależności, godności i uczciwości zawodowej, tajemnicę adwokacką i inne profesjonalne reguły wykonywania tego zawodu zaufania publicznego" – podniósł sąd.

O zniesieniu „wszelkich całkowitych zakazów dotyczących informacji handlowych" w zakresie zawodów regulowanych mówi także dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego.

Okazuje się jednak, że mimo takiego podejścia samorządy prawnicze są podzielone co do korzystania z AdWords.

– W Wielkopolsce możemy skorzystać z tego narzędzia, w Katowicach już nie, bo adwokatura się temu sprzeciwia – mówił Tomczak.

Reklama
Reklama

Na koniec przypomniał o bezwzględnym zakazie korzystania przez adwokatów i radców z usług pośredników przy pozyskiwaniu klientów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: anna.krzyzanowska@rp.pl

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama