Tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Castoramy. Zapytano, jak kobiety i mężczyźni dzielą się odpowiedzialnością za remonty mieszkań i domów. - Biorąc pod uwagę deklaracje respondentów, badani wspólnie wybierają przede wszystkim materiały wykończeniowe (54 proc.). Kobiecą domeną są zaś samodzielne prace związane z dekoracją wnętrza (41 proc.) i sam pomysł remontu (32 proc.) – mówią przedstawiciele firmy. – Wpływ mają na to programy pokazujące przemiany wnętrz. Kopalnia pomysłów to także portale społecznościowe.

Szturm na sklepy

Z badania wynika, że sami badani to sobie przypisują większą rolę w remontach domów. - Mężczyźni prawie nie widzą kobiet jako tych, do których należy taka inwestycja – mówią przedstawiciele Castoramy. - Rzadziej deklarują, że robią to wspólnie z partnerką. Kobiety przypisują sobie większą rolę w przeprowadzaniu remontów i także widzą większą rolę wspólnych działań. Rola kobiety rośnie wśród grupy starszych respondentów (56+). Drobne naprawy to domena mężczyzn - zwłaszcza z ich punktu widzenia. Samodzielne prace związane z dekoracją wnętrza to przede wszystkim rola kobiet, aczkolwiek badani mężczyźni częściej deklarują, że należy to do wspólnych obowiązków.

Interesujące są dane dotyczące drobnych napraw. - Co prawda w tej dziedzinie zdecydowanie prowadzą mężczyźni – 63 proc. (kobiety 12 proc.), jednak niektóre statystyki wskazują na dużo większe zaangażowanie kobiet: prawie 30 proc. kobiet w wieku 36+ deklaruje, że to one w gospodarstwie domowym zajmują się drobnymi naprawami, natomiast wśród najmłodszych respondentów (18 – 22 lata) 40 proc. podejmuje tego typu działania wspólnie – czytamy w raporcie. - Coraz więcej kobiet nie tylko samodzielnie podejmuje decyzję o remontach w swoich gospodarstwach domowych, ale je przeprowadza. Decydują nie tylko o wykończeniu, ale i o całokształcie zmian, biorąc w nich aktywny udział. Ten trend nasiliła pandemia. Od jej wybuchu sklepy budowlano-dekoracyjne odnotowują zwiększone zainteresowanie klientów asortymentem przydatnym podczas remontu i dekorowania wnętrz oraz kreowania przestrzeni wokół domowej. Szczególnie widoczne wzrosty zanotowały produkty takie jak tapety, panele czy farby.

Ekspert i doradca

Zbadano także, czy kobieta na stanowisku doradcy klienta w sklepie budowlanym wzbudza zaufanie. Cytowana w raporcie Iwona Klaczyńska, kierowniczka działu technicznego w Castoramie w Zgorzelcu, opowiada: - W Castoramie pracuję od 12 lat. Mam ciągły kontakt z klientami. W moim zespole większość stanowią mężczyźni. Oprócz mnie pracują jeszcze cztery kobiety. Uważam, że dzięki takiej różnorodności nie tylko mamy dobrą atmosferę, ale też nasze ekspozycje są ładniejsze, bardziej estetyczne, co akurat w przypadku towarów z mojego działu nie jest takie oczywiste. Przyznaję, że początki były trudne – klienci woleli konsultować swoje zakupy z kolegami. Jednak z czasem, choć nie było to łatwe i wymagało dużego nakładu pracy, udało się nam przekonać klientów, że kobiety – doradczynie klientów – są prawdziwymi ekspertkami i że można nam zaufać.

Iwona Klaczyńska zwraca uwagę, że jej dział odwiedza coraz więcej kobiet – w tym profesjonalne, kobiece ekipy remontowe. - Zmienił się poziom wiedzy – kobiety wiedzą, czego szukają, przychodzą przygotowane, najczęściej dopytują tylko o szczegóły. Ostatnio na przykład omawiałam z jedną z klientek sposoby kładzenia gładzi szpachlowej – opowiada. - Dzięki wszechobecnym poradnikom internetowym kobiety biorą się samodzielnie za różnego rodzaju remonty czy renowacje, na przykład mebli.