Zdecydowana większość (83 proc.) respondentów rozważa zakup prezentów przez internet. Badanie objęło także zachowania zakupowe dotyczące prezentów: zarówno w 2014 r., jak i w 2015 r. trzech na czterech respondentów przyznało, że ogląda prezenty w sklepie stacjonarnym, a później kupuje je online (a robi tak przynajmniej od czasu do czasu).

Blisko 70 proc. respondentów w badaniu ARC odpowiedziało, że jeśli będzie miało możliwość wyboru firmy paczkowej lub kurierskiej, zdecyduje się na Pocztę. – Cieszymy się, że wzrosło zaufanie klientów do Poczty Polskiej – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik PP.

W porównaniu do zeszłorocznego badania, o ponad 20 proc. więcej respondentów (wzrost z 26 proc. do 47 proc.) jako kryterium wyboru Poczty na dostarczyciela prezentów, wskazało właśnie zaufanie do tej firmy. Z kolei z 25 proc. do 39 proc. wzrosła w tej samej grupie liczba pozytywnych doświadczeń związanych z obsługą ze strony PP. Na drugim miejscu w tym rankingu uplasował się DHL, na trzecim DPD, a czwartą pozycję zajął Inpost.

Badanie ARC, tak jak w zeszłym roku, objęło także prezentowe zwyczaje zakupowe internautów w Polsce. Okazuje się, że w tym roku trochę częściej będziemy wybierać kosmetyki (wzrost z 56 proc. do 63 proc.), słodycze (wzrost z 49 proc. do 54 proc.), a także zabawki (wzrost z 45 proc. do 50 proc.) oraz książki (wzrost z 42 proc. do 49 proc.). Natomiast rzadziej będziemy kupować artykuły sportowe i turystyczne (spadek z 17 proc. do 15 proc.). Struktura planowanych wydatków na prezenty w tym roku, jest zbliżona do tej z 2014 r. Ponad połowa respondentów planuje wydać nie więcej niż 400 zł (58 proc. odpowiedzi). Sumę od 401 do 600 zł planuje wydać 26 proc. respondentów, a 4 proc. badanych chce wydać więcej niż 1000 zł. Natomiast, co ciekawe, internauci w Polsce planują w tym roku przeznaczyć na zakup prezentów świątecznych nieco mniej niż w 2014 r. W tym roku będzie to 461 zł, a rok wcześniej było 498 zł.

Interesująco przedstawiają się także nawyki zakupowe związane z kupowaniem w internecie. Okazuje się, że jedynie 17 proc. respondentów zapowiedziało, że skorzysta tylko z oferty sklepów stacjonarnych. Pozostali internauci, czyli 83 proc., planują zrobić zakupy albo tylko przez internet (8 proc. badanych), albo część zakupów w sklepach stacjonarnych, a część przez internet (75 proc.). W tej kategorii wyniki były identyczne jak w zeszłym roku.