Ceramika Nowa Gala szuka kolejnych oszczędności

Producent płytek ceramicznych podnosi ceny swoich wyrobów i zapowiada cięcia kosztów.

Publikacja: 08.10.2018 21:00

Ceramika Nowa Gala szuka kolejnych oszczędności

Foto: 123RF

W tym roku Ceramika Nowa Gala odnotowuje spadki przychodów i straty. Aby poprawić kondycję spółki, zarząd szuka rozwiązań, które pozwolą poprawić wyniki finansowe. – Musimy podnosić ceny sprzedawanych produktów, aby zwiększyć przychody. Dużym wyzwaniem, jakie stoi przed nami, jest również ograniczenie kosztów – mówi Paweł Górnicki, wiceprezes Ceramiki Nowej Gali. Przyznaje, że miesiąc temu spółka podniosła już ceny, ale tylko na część swoich produktów. Teraz obserwuje, jak przyjmie się ona na rynku.

Niezależnie od tego zarząd szuka oszczędności. W grupie ograniczono już m.in. skalę wydatków ogólnych. – Od Nowego Roku planujemy rozpocząć wdrażanie kolejnego programu oszczędnościowego. Wycofamy lub zmienimy część oferowanego dotychczas asortymentu, eliminując pozycje o marginalnym znaczeniu, co pozwoli na podniesienie efektywności produkcji i lepszą konfigurację linii produkcyjnych – informuje Górnicki.

Ceramika Nowa Gala w I półroczu zanotowała spadek skonsolidowanych przychodów o 6,2 proc. i 7,7 mln zł straty netto. Powodem była nietypowo słaba sprzedaż na krajowym rynku detalicznym odnotowana w maju i czerwcu oraz wzrost kosztów surowców, gazu ziemnego i transportu.

W III kwartale branży płytek ceramicznych sprzyjała dobra koniunktura gospodarcza w Polsce i Europie. Z drugiej strony popyt ograniczały problemy kadrowe firm budowlanych i opóźnienia realizowanych przez nie projektów. – Na to nakłada się duża nadpodaż mocy produkcyjnych w naszej branży. W rezultacie nie ma możliwości, aby całą produkcję uplasować na rynku krajowym – twierdzi Górnicki.

Zauważa, że do Polski trafia również coraz więcej płytek ceramicznych z zagranicy. Import pochodzi zarówno z krajów europejskich, jak i azjatyckich. W tym drugim przypadku wprawdzie nałożono cła ochronne na wyroby z Chin, ale już nie z Indii, skąd import obecnie rośnie.

W związku z ograniczonymi możliwościami uplasowania całej produkcji na rodzimym rynku wielu polskich producentów próbuje istotnie zwiększyć eksport. Nie zawsze to się jednak udaje, bo na rynkach zagranicznych również panuje duża konkurencja.

Ceramika Nowa Gala przede wszystkim eksportuje płytki do krajów znajdujących się niedaleko naszego kraju, czyli głównie do Niemiec, Czech, na Słowację, Węgry oraz Ukrainę. Co więcej – jej zagraniczna sprzedaż zwyżkuje. Wpływy z tego tytułu stanowią obecnie ponad 20 proc. przychodów ogółem osiąganych przez grupę kapitałową.

Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny
Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa