Wysoka jakość stacji paliw

Kierowcy mają dobre opinie na temat obiektów sprzedających benzyny, olej napędowy, hot-dogi czy kawę. Szczególnie cenią sobie te działające pod markami: Orlen, Lotos, BP i Shell.

Aktualizacja: 21.09.2020 06:15 Publikacja: 20.09.2020 21:00

Wysoka jakość stacji paliw

Foto: Bloomberg

Spośród stacji paliw działających na polskim rynku najbardziej rozpoznawalną marką jest Orlen – wynika z badania pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce", przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Na znajomość obiektów płockiego koncernu wskazało aż 92 proc. respondentów. Na podium znalazły się jeszcze placówki Lotosu, których rozpoznawalność wynosi 70 proc., i BP, gdzie sięga ona 67 proc. Kolejne w zestawieniu były kolejno stacje: Shell, Circle K, Moya i Amic. W każdym z tych przypadków znajomość marek rosła, gdy badaniem objęto tylko kierowców aktywnych lub często tankujących paliwo (przynajmniej raz w tygodniu).

Szeroka oferta

Ankieterzy zapytali również respondentów o jakość obsługi oferowanej przez poszczególne sieci. W aż 87 proc. odpowiedzi stwierdzono, że na stacjach Orlenu jest ona wysoka. Pod tym względem drugie miejsce zajęły obiekty BP, a trzecie Shell. Na wysoką jakość obsługi wskazało w tych przypadkach odpowiednio 73 proc. i 71 proc. ankietowanych. Kolejne lokaty przypadły sieciom Lotos, Circle K, Moya i Amic.

Podobnie wygląda klasyfikacja pod względem oceny jakości oferowanego paliwa. W tym przypadku jedynie BP i Shell zmieniły się miejscami na podium. Wygrał znowu Orlen z 80 proc. wskazań. Kierowcy coraz częściej przyjeżdżają na stacje nie tylko po to, aby zatankować paliwo, ale też po to, aby dokonać zakupów artykułów spożywczych i innych. Według respondentów szeroką ich ofertę mają zwłaszcza Orlen (53 proc. wskazań), BP oraz Shell.

IBRiS poprosił osoby ankietowane o wskazanie, która z sieci stacji paliw jest ich zdaniem liderem rynku w Polsce. Z 72 proc. wskazań bezkonkurencyjny okazał się Orlen. Kolejne lokaty zajęły sieci Lotos, Shell, BP, Amic i Circle K.

Nie tylko biznes

– Zapytaliśmy również o to, z którą marką paliwową kojarzą się ankietowanym poszczególne kategorie tematyczne. Chcieliśmy sprawdzić, czy Polacy rzeczywiście zwracają uwagę na nie tylko stricte biznesowe działania koncernów paliwowych – mówi Marcin Duma, prezes IBRiS. I tak z polską marką 92 proc. ankietowanych utożsamia PKN Orlen. Na drugim miejscu znalazł się Lotos (42 proc.), a na trzecim – Moya (6 proc.).

Kierowcy zapytani o sieć, która działa dla dobra społecznego, najczęściej wskazywali na Orlen (91 proc.). Płocki koncern wygrał również w pozostałych kategoriach, dotyczących wspierania polskich sportowców i podejmowania działań przyjaznych środowisku. Ponadto był najlepszy pod względem profesjonalizmu, innowacji, dynamicznego rozwoju i prestiżu.

W większości tych obszarów wiceliderem zostało BP. Jedynie pod względem działania dla dobra społecznego i wspierania polskich sportowców na drugiej pozycji uplasował się Lotos.

Struktura rynku

Partnerem raportu przygotowanego przez IBRiS był PKN Orlen. Analizując jego wyniki, należy zwrócić uwagę na obecną strukturę rynku stacji paliw w naszym kraju. Z ostatnich danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wynika, że na koniec czerwca największą liczbą stacji paliw dysponował Orlen. Pod jego szyldem działało dokładnie 1 792 placówek spośród 7 681 ogółem zidentyfikowanych. Z kolei do BP należało 575 obiektów, do Lotosu – 506, do Shell – 417, do Circle K – 364, do Moya – 260, oraz do Amic – 116.

Warto również pamiętać, że w lutym 2018 r. PKN Orlen oficjalnie rozpoczął proces przejmowania Lotosu. Latem tego roku Komisja Europejska zgodziła się na transakcję, ale zobowiązała Orlen do sprzedaży części aktywów Lotosu, w tym 389 stacji paliw.

Ogromny wpływ na funkcjonowanie stacji paliw w Polsce, tak jak i na całym świecie, ma w tym roku pandemia koronawirusa. Wiosną spowodowała ona, że ruch osobowy i towarowy był zdecydowanie mniejszy niż w tym samym okresie lat wcześniejszych. W konsekwencji obroty stacji drastycznie spadły, przy czym zdecydowanie bardziej dotyczyło to oferty gastronomicznej i spożywczej niż paliwowej. Latem sytuacja ulegała jednak pewnej poprawie i dziś wydaje się, że branża najgorsze ma już za sobą.

Spośród stacji paliw działających na polskim rynku najbardziej rozpoznawalną marką jest Orlen – wynika z badania pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce", przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Na znajomość obiektów płockiego koncernu wskazało aż 92 proc. respondentów. Na podium znalazły się jeszcze placówki Lotosu, których rozpoznawalność wynosi 70 proc., i BP, gdzie sięga ona 67 proc. Kolejne w zestawieniu były kolejno stacje: Shell, Circle K, Moya i Amic. W każdym z tych przypadków znajomość marek rosła, gdy badaniem objęto tylko kierowców aktywnych lub często tankujących paliwo (przynajmniej raz w tygodniu).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Dobre 30 lat leasingu. Będą kolejne rekordy
Biznes
Nowy zakład Azotów pełną parą ruszy za kilka miesięcy
Biznes
UE zamienia słowa w czyny: broń dla Ukrainy za rosyjskie pieniądze
Materiał partnera
Samochód elektryczny potrzebuje energii tak samo jak telefon
Biznes
Sztuczna inteligencja jest lustrem ludzkości