100 najcenniejszych marek świata. Są warte tyle co Japonia

100 najcenniejszych szyldów na świecie wyceniane jest na 5 bln dol. Mimo koronawirusa zyskały niemal 6 proc. na wartości. Liderem nadal Amazon, w debiutuje też TikTok.

Aktualizacja: 30.06.2020 18:25 Publikacja: 30.06.2020 17:21

100 najcenniejszych marek świata. Są warte tyle co Japonia

Foto: Bloomberg

Jak wynika z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2020, opracowanego przez firmy WPP oraz Kantar, wartość marek należących do Top 100 sięgnęła 5 bln dol., czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii.

W rankingu wykorzystano dane z wycen, w tym także ceny akcji z kwietnia 2020 r., co pozwoliło na uwzględnienie również skutków pandemii COVID 19. Firmy, które konsekwentnie inwestowały w długoterminowe działania marketingowe i budowanie silnych marek, zdołały przetrwać najgorszy etapu kryzysu w warunkach istniejącej obecnie niepewności. Przed rozpoczęciem globalnej epidemii koronawirusa łączna wartość marek należących do Top100 rankingu BrandZ miała – według przewidywań – wzrosnąć o 9 proc.

Amazon utrzymał pozycję nr 1 i nadal jest najcenniejszą marką na świecie, wartość wzrosła o 32 proc. do 415,9 mld dol. Po raz pierwszy do rankingu BrandZ Global Top 100 Amazon zakwalifikował się w roku 2006, a od tamtego czasu wartość tej marki wzrosła o niemal 100 mld dol.

W czołówce rankingu nadal dominują marki technologiczne – na te marki przypada ponad 37 łącznej wartości marek w zestawieniu Top 100. Apple jest nadal drugą najcenniejszą marką, dzięki wzrostowi wartości o 14 proc. do 352,2 mld dol. Microsoft odzyskał miejsce trzecie zyskując 30 proc. do 326,5 mld dol. wyprzedzając Google, który zyskał jedynie 5 proc. do 323,6 mld dol.

Jedną czwartą tegorocznego rankingu Top 100 stanowią marki azjatyckie, a 17 spośród nich pochodzi z Chin. Najcenniejszą marką chińską okazał się Alibaba już na szóstej pozycji, dzięki wzrostowi wartości o 16 proc. do 152,5 mld dol., a Tencent jest oczko niżej po wzroście o 15 proc. do 151 mld dol.

Sieć społecznościowa TikTok umożliwiająca przekazywanie krótkich filmików wideo debiutuje na miejscu 79, marka wyceniana jest na 16,9 mld dol., to najwyżej notowany debiut w zestawieniu.

- Stały wzrost wartości marek w rankingu BrandZ Top 100 dowodzi, że silne marki znajdują się w znacznie lepszej sytuacji obecnie w porównaniu ze światowym kryzysem gospodarczym z lat 2008–2009. Obecnie obserwujemy znaczący wzrost wartości marek w porównaniu z sytuacją sprzed 10 lat, ponieważ firmy rozumieją, jak ważne są inwestycje w budowanie marek, dzięki czemu marki stają się silniejsze i uodparniają się na trudności - mówi David Roth, prezes The Store WPP EMEA & Asia oraz Dyrektor BrandZ. - Pandemia COVID-19 wywarła wpływ na wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość czy lokalizację geograficzną, co wskazuje, że konsekwentne inwestycje w działania marketingowe są w stanie wspomóc marki w przejściu przez kryzys wywołany koronawirusem - dodaje.

20 najszybciej rosnących uczestników rankingu pojawiła się ponad połowa marek z kategorii mediów i rozrywki. Wśród nich znalazły się: Netflix (+34 proc. do 45,9 mld dol. i wzrost o osiem miejsc na pozycję nr 26, Instagram +47 proc. do 41,5 mld dol. i wzrost o 15 miejsc na pozycję nr 29, LinkedIn +31 proc. na pozycję nr 43, wartość: 29,9 mld USD) oraz Xbox (+18 proc. do 19,6 mld dol. który awansował o 22 miejsca i znalazł się na pozycji nr 65.

Jak wynika z rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2020, opracowanego przez firmy WPP oraz Kantar, wartość marek należących do Top 100 sięgnęła 5 bln dol., czyli poziom zbliżony do rocznego PKB Japonii.

W rankingu wykorzystano dane z wycen, w tym także ceny akcji z kwietnia 2020 r., co pozwoliło na uwzględnienie również skutków pandemii COVID 19. Firmy, które konsekwentnie inwestowały w długoterminowe działania marketingowe i budowanie silnych marek, zdołały przetrwać najgorszy etapu kryzysu w warunkach istniejącej obecnie niepewności. Przed rozpoczęciem globalnej epidemii koronawirusa łączna wartość marek należących do Top100 rankingu BrandZ miała – według przewidywań – wzrosnąć o 9 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce