Aerofłot: MS-21 poważnym rywalem dla Airbusa i Boeinga

Pierwszy samolot pasażerski od czasu rozpadu ZSRR jest poważnym przedsięwzięciem, zdolnym konkurować z największymi, Airbusem i Boeingiem — oświadczył szef Aerofłotu, Witalij Sawieliew

Aktualizacja: 03.06.2017 16:00 Publikacja: 03.06.2017 15:05

Aerofłot: MS-21 poważnym rywalem dla Airbusa i Boeinga

Foto: AFP

Wąskokadłubowy, 2-silnikowy MS-21 wyprodukowany przez firmę Irkut ze zjednoczenia UAC wykonał 28 maja pierwszy lot. Jego producent twierdzi, że jest sprawniejszy od samolotów zachodnich konkurentów, ale zdaniem analityków Rosji będzie bardzo trudno naruszyć pozycję Airbusa i Boeinga

- Jeśli producentowi uda się dotrzymać ogłoszonych celów, to będzie to rzeczywiście poważny samolot, realnie może konkurować z Boeingiem i z Airbusem — powiedział szef narodowego przewoźnika rosyjskiego na forum ekonomicznym w Petersburgu. — Moim zdaniem będzie to poważny samolot — lekki, ekonomiczny i efektywny. Teraz tylko czekamy na niego

Aerofłot, w którego flocie dominują wąskokadłubowe samoloty Airbusa, nie złożył jeszcze zamówienia na MS-21, ale zamierza to zrobić w bieżącym roku a państwowy konglomerat przemysłu zbrojeniowego Rostec podał wcześniej, że wynajmie od tej linii co najmniej 50 sztuk. Sawieliew spodziewa się dostawy pierwszej maszyny w 2019 r., a do 2023 r. 40 proc. floty Aerofłotu będzie rodzimej produkcji.

Nie ogłoszono jeszcze ceny katalogowej, ale zdaniem prezesa, będzie konkurencyjna, aby uzasadniać kupowanie. — My jako konsumenci nie możemy brać samolotu droższego od konkurencyjnych wyrobów zagranicznych. Jeśli mamy to robić, to cena musi być konkurencyjna — dodał.

Prezes Aerofłltu stwierdził, że nie wywierano na niego presji, by wspierał program MS-21, który w nadziei rządu odmłodzi krajową produkcję i zmniejszy zależność Rosji od firm zagranicznych. — Jesteśmy firmą komercyjną, nie ma na nas nacisków czy instrukcji, by kupować rosyjskie samoloty. Chcielibyśmy mieć krajowe bo każda linia na świecie stara się wspierać własnych producentów — powiedział.

MS-21 ma powstawać w dwóch wersjach: MS-21-300 na 160-211 miejsc i później MS-21-200 na 130-165. Seryjna produkcja ma ruszyć w ciągu 2 lat, rosyjskie media podawały, że uzgodniono już liczne kontrakty z przewoźnikami krajowymi i zagranicznymi. Irkut podał o potwierdzonych zamówieniach 175 sztuk.

Wąskokadłubowy, 2-silnikowy MS-21 wyprodukowany przez firmę Irkut ze zjednoczenia UAC wykonał 28 maja pierwszy lot. Jego producent twierdzi, że jest sprawniejszy od samolotów zachodnich konkurentów, ale zdaniem analityków Rosji będzie bardzo trudno naruszyć pozycję Airbusa i Boeinga

- Jeśli producentowi uda się dotrzymać ogłoszonych celów, to będzie to rzeczywiście poważny samolot, realnie może konkurować z Boeingiem i z Airbusem — powiedział szef narodowego przewoźnika rosyjskiego na forum ekonomicznym w Petersburgu. — Moim zdaniem będzie to poważny samolot — lekki, ekonomiczny i efektywny. Teraz tylko czekamy na niego

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie