fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Poczta pomoże tworzyć e-państwo?

Z danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że w Polsce działa 4300 serwisów internetowych e-administracji, a każda e-usługa działa w innym schemacie.
– Poczta Polska (PP) przez prawie 500 lat obsługiwała korespondencję urzędową państwa polskiego, dlatego teraz gdy usługi powszechne i komunikacja na linii obywatel-państwo przenosi się do internetu, Poczta powinna być naturalnym partnerem administracji, który pomoże w koordynacji i centralizacji tego procesu – ocenia Przemysław Sypniewski, prezes Instytutu Pocztowego.
W opublikowanym przez Instytut raporcie „PP narodowym operatorem cyfrowym i logistycznym" tłumaczy, że w interesie obywateli jest, aby realizacją strategii państwa dotyczącą cyfryzacji usług publicznych zajmowała się firma państwowa, jaką jest Poczta.
– To instytucja realizująca misję publiczną, ciesząca się dużym zaufaniem społecznym i gwarantująca bezpieczeństwo wrażliwych danych, jakie są przesyłane w korespondencji między obywatelami a urzędami państwowymi. Dodatkowo zaangażowanie Poczty Polskiej w proces cyfryzacji gwarantuje, że istotny obszar rzeczywistości, jakim są usługi publiczne, nie będzie podlegał logice komercjalizacji - przekonuje Sypniewski.
Liczba placówek PP prawie trzykrotnie przekracza liczbę wszystkich urzędów miast i gmin.
– W powszechnym procesie wdrażania cyfryzacji usług publicznych – zwłaszcza w pierwszych latach jego funkcjonowania – ogromne znaczenie będzie miało stworzenie punktów konsultacyjnych, w których obywatele nieposiadający wystarczających umiejętności, sprzętu komputerowego lub dostępu do internetu będą mogli uzyskać informacje i razem z konsultantem przejść proces potrzebny dla załatwienia sprawy – twierdzi Przemysław Sypniewski.
Jednak imponująca liczba placówek pocztowych i pracowników to nie jedyne atuty PP. Jak podkreśla prezes Instytutu Pocztowego, narodowy operator ma w grupie również spółkę Poczta Polska Usługi Cyfrowe, która zatrudnia wysokiej klasy specjalistów IT.
– Po drugie PP ma kompetencje i doświadczenie w zarządzaniu systemami dokumentów i produktów cyfrowych oraz w gromadzeniu danych w chmurze, które oferuje na platformie Envelo. Po trzecie w skład grupy wchodzi Bank Pocztowy, a więc instytucja posiadająca kompetencje w obszarze elektronicznej obsługi płatności, rachunków i faktur, co będzie częścią systemu cyfrowych usług publicznych. Poczta ma kadry i doświadczenie, które pozwoli jej stać się strategicznym partnerem administracji we wprowadzeniu standardów Paperless i Cashless Poland, wymienionych w „Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" przygotowanym przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego – dodaje Sypniewski.
Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA