Podczas gdy pandemia mocno uderzyła w zagraniczne obroty usługowe, w tym zwłaszcza w eksport, to jej negatywnych skutków uniknął sektor nowoczesnych usług dla biznesu (BSS). Jak ocenia Jacek Levernes, honorowy prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), wielkość zagranicznej sprzedaży tego sektora mogła w 2020 r. wzrosnąć o kilka procent. Tę opinię potwierdzają statystki NBP dotyczące bilansu płatniczego po trzech kwartałach ubiegłego roku.
Według nich, o ile liczony w dolarach łączny eksport usług zmniejszył się w tym czasie o ponad 7,6 proc. w skali roku, o tyle usługi ICT i pozostałe usługi biznesowe zanotowały w tym czasie wzrost. Przychody ze sprzedaży usług informatyczno-telekomunikacyjnych zwiększyły się o ponad 8 proc., do prawie 6,8 mld dol., zaś pozostałe usługi biznesowe dodały do tej kwoty prawie 12,8 mld dol.
Tomasz Brodzicki, profesor Uniwersytetu Gdańskiego i konsultant ABSL, szacuje na podstawie danych NBP, że po trzech kwartałach ubiegłego roku wartość eksportu sektora BSS, liczona w dolarach, mogła się zwiększyć o ok. 6,5 proc. To wprawdzie wolniejszy wzrost niż w tym samym okresie 2019 r., ale ten wynik i tak jest potwierdzeniem, że sektor BSS całkiem dobrze poradził sobie z kryzysem pandemii, pomimo spadków w usługach dla branż najmocniej dotkniętych jego skutkami, czyli motoryzacji, turystyki i lotnictwa.
Czwarty kwartał nie powinien być gorszy, co daje spore szanse na to, że cały 2020 r. przyniesie kolejny wzrost eksportu usług biznesowych. Pomaga w tym m.in. rozwój działających centrów BSS oraz napływ nowych inwestycji. – Eksport usług stanowi ponad 30 proc. całkowitego przychodu Sii Polska i ta wartość stale rośnie – podkreśla Ryszard Pytko, dyrektor handlowy (CCO) w Sii Polska.