Aby rozpropagować mediacje, niezbędna jest edukacja rynku i przedstawianie korzyści z mediacji w kategoriach bardziej biznesowych – zgodzili się uczestnicy Salonu Mediacji Gospodarczej, zorganizowanego 7 września w Sądzie Okręgowym w Warszawie. Dyskutanci doszli też do wniosku, że ważne jest wprowadzenie mediacji jako przedmiotu nie tylko do programów aplikacji prawniczych, ale i różnych kierunków studiów (ekonomicznych, biznesowych), a może nawet na niższych etapach edukacji.
Radca prawny Maciej Bobrowicz podkreślił, że nie zawsze interes klienta jest równoznaczny z jego dobrem. Zwrócił też uwagę, że ważne dla mediatora jest zjednanie sobie pełnomocników procesowych stron, poprzez docenienie ich roli w mediacji.
Z kolei Dorota Michniewicz, mediator Konfederacji Lewiatan, poruszyła kwestię mediacji w branży IT. Przeprowadzone przez nią wywiady telefoniczne wykazały, że wiedza o tej metodzie rozwiązywania sporów jest wśród przedstawicieli branży niska. Często jednak sądy mają problem z rozwiązywaniem wyspecjalizowanych sporów informatycznych, gdyż nie zawsze udaje się nawet znaleźć biegłych dysponujących odpowiednią wiedzą.
Zwrócono też uwagę na problemy związane z wprowadzonymi w niedawnej nowelizacji posiedzeniami informacyjnymi. W dużej mierze zastąpiły postanowienia sądu o skierowaniu sprawy do mediacji.
Jak wynika z dostępnych danych, gdy strony same godzą się na tę metodę rozwiązania konfliktu, co druga sprawa kończy się ugodą.