Reklama

Zmiana zasad promocji usług adwokatów

Naczelna Rada Adwokacka pracuje nad zmianami w zasadach promocji. Budowanie wizerunku i zdobywanie klientów musi mieć jasne granice.

Aktualizacja: 25.04.2017 19:02 Publikacja: 25.04.2017 18:38

Zmiana zasad promocji usług adwokatów

Foto: Fotolia.com

Informacja o usługach adwokatów ma być szersza i bardziej dostępna, rozpowszechniana np. na portalach społecznościowych. W lipcu Naczelna Rada Adwokacka zajmie się zmianą przepisów o promocji usług prawnych.

– Głównie ze względu na młodych, wkraczających na trudny rynek usług prawnych adwokatów powinniśmy zwiększyć szanse na zaprezentowanie swoich specjalności – mówi Jacek Trela, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Adwokaci w większości popierają te zmiany.

Natarczywie, czyli jak?

Dziś w kodeksie etyki adwokackiej wyraźnie zapisano zakaz korzystania przez adwokata z reklamy i pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu.

– NRA myśli jednak o tym, by część przepisów dotyczących kwestii technicznych związanych z reklamą przenieść do regulaminu wykonywania zawodu adwokata. Nie wszystkie bowiem przepisy regulujące kwestie reklamy dotyczą zagadnień etycznych – mówi Jacek Giezek, szef Komisji Etyki w NRA, która właśnie pracuje nad zmianami.

Adwokaci są za większą możliwością promocji swoich usług. Wielu nazywa to wprost budowaniem wizerunku w przestrzeni publicznej.

Reklama
Reklama

Zdaniem adwokatów trzeba odróżnić pojęcie reklamy od informowania o prowadzonej działalności zawodowej, które jest dopuszczalne. Tymczasem zakazana jest jakakolwiek publikacja wyników swojej pracy, np. w postaci informacji o konkretnych wygranych. Nie wolno także porównywać dokonań adwokata w zestawieniu z innymi. Informacja nie powinna też być natarczywa.

Adwokat np. drukuje sto ulotek, zatrudnia ludzi, którzy na rogu ulicy, tuż obok sądu, je rozdają. W ten sposób informacja o usługach adwokata trafia nie tylko do potencjalnego, zainteresowanego klienta, ale i tych przypadkowych, którzy mogą sobie tego nie życzyć, a tym samym staje się natrętna. Podobnie jest z reklamą w Google'u. Chodzi o AdWorks – reklama pojawia się na ekranie, kiedy potencjalny klient szuka podobnej usługi. Takie natarczywe otwieranie się okienka z informacją także nie jest odpowiednim sposobem budowania wizerunku, choć może być zgodne z przepisami.

Wykorzystają średniacy

Jak miałaby wyglądać promocja po zmianach? W informacji znaleźć by się mogło: imię, nazwisko, adres kancelarii, stopnie, tytuły naukowe, specjalizacja. Nie ma jednak mowy o przywoływaniu spraw, które się prowadziło.

Nie wszyscy są optymistycznie nastawieni do zmian.

– Jestem za szerszą możliwością promocji czy informacji o usługach, ale w granicach rozsądku – mówi adwokat Dominika Stępińska-Duch. – Tym bardziej że w tych sprawach istnieje dysproporcja między adwokatami a radcami prawnymi – dodaje.

Obecne przepisy dotyczące zakazu reklamy są też, zdaniem wielu, niedookreślone.

Reklama
Reklama

– Jestem zwolenniczką specjalizacji. Uważam, że ci, którzy są specjalistami, powinni móc o tym informować. To wiedza potrzebna nie tylko prawnikowi, ale klientowi. Z drugiej strony jestem przeciwna billboardom czy innym formom rozpowszechniania informacji, krótko mówiąc: promocji na granicy prawa. Nie wierzę też, że więcej informacji pomoże młodym adwokatom wypromować się na rynku i zdobyć nowych klientów – uważa Stępińska-Duch. – Młodzi powinni najpierw wykazać się umiejętnościami. Zbyt szerokie możliwości promocji sprawią, że to właśnie ci, którzy nie są najlepszymi prawnikami, będą się szeroko promować – dodaje.

Promocja to nie reklama

Ze „Zbioru zasad etyki adwokackiej":

Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania sobie klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu.

Adwokat ma prawo do informowania o swojej działalności zawodowej pod pewnymi warunkami. Możliwe jest to, gdy jest ona:

zgodna z zasadami „Zbioru", zgodna z przepisami obowiązującymi, zwłaszcza dotyczącymi ochrony konsumentów i zwalczania nieuczciwej konkurencji, dokładna i niewprowadzająca w błąd, przekazywana z poszanowaniem tajemnicy zawodowej, nie jest ukierunkowana na udzielenie adwokatowi konkretnego zlecenia.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama