[b]– Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zatrudnia dwóch pracowników, chce opłacać za siebie wyższą składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
A to dlatego, że w okresie najbliższych dwóch lat przejdzie na emeryturę. Czy w takiej sytuacji od wyższej podstawy musi opłacać za siebie również składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe, zdrowotne i Fundusz Pracy. W jaki sposób przekazać taką informację do ZUS?[/b] – pyta czytelnik.
Prowadzący działalność naliczy składki od wyższej podstawy na wszystkie ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, a na zdrowotne, jeśli tak zdecyduje. O podniesieniu podstawy informuje ZUS w raporcie ZUS RCA, wykazując tę wyższą podstawę wymiaru.
[srodtytul]Społeczne naliczane na dwa sposoby[/srodtytul]
Osoba prowadząca działalność gospodarczą obowiązkowo podlega ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i zdrowotnemu, a chorobowe jest dla niej dobrowolne. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi dla niej zadeklarowana kwota nie niższa jednak niż 60 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.