Reklama

Sejm kwestionuje konstytucyjność przepisów o drogach publicznych

Sejm stoi na stanowisku, że przepis, który drogę krajową – zastąpioną nowo wybudowaną – przekazuje w ręce gmin, narusza konstytucję.

Publikacja: 22.08.2013 09:34

Biuro Analiz Sejmowych przygotowało stanowisko w związku ze skargą konstytucyjną na ustawę o drogach publicznych. Chodzi o art. 10 ust. 5, który powoduje, że droga krajowa, która jest zastąpiona nową, przechodzi w ręce gmin. W opinii Sejmu regulacja ta ogranicza samodzielność jednostek samorządu terytorialnego. Nie narusza jednak konstytucyjnych zasad sprawiedliwości społecznej.

Opinia Sejmu, która trafiła do Trybunału Konstytucyjnego, ma związek z zeszłoroczną skargą sześciu gmin (Stare Czarnowo, Bielice, Pyrzyce, Lipiany, Myślibórz, Nowogródek Pomorski) na ustawę o drogach publicznych. Kwestionują one obecne przepisy. A te powodują, że gminy nie mają nic do powiedzenia, gdy droga krajowa zostaje zastąpiona nową i z automatu uzyskuje status gminnej.

Igor Frydrykiewicz, adwokat i pełnomocnik gmin, wskazuje, że obecne regulacje mają duży wpływ nie tylko na obciążenie finansowe gmin, ale i na bezpieczeństwo kierowców.

– Bywa, że taka droga, gdy stanie się gminną, nie jest nawet odśnieżana, bo na to nie ma pieniędzy – mówi. Dodaje, że kwestionowany przepis jest niezgodny nie tylko z konstytucją, ale i z samą ustawą o drogach publicznych. Przekonuje, że trasa krajowa, która uzyska status gminnej, nie mieści się w definicji takiej drogi.

Na barki gmin przerzuca się  utrzymanie dróg o znaczeniu militarnym

Reklama
Reklama

Zgodnie z ustawą, do dróg gminnych zalicza się te o znaczeniu lokalnym, niezaliczone do innych kategorii. Stanowią one uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom. Zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.

Automatyzm zmiany statusu niektórych dróg krajowych na gminne powoduje, że samorządy mają utrzymywać drogi o znaczeniu państwowym, a nie lokalnym.

W pozwie do Trybunału Konstytucyjnego Igor Frydrykiewicz wskazuje, że po tym, jak 26 maja 2010 r. został oddany do użytku odcinek drogi ekspresowej S-3, prowadzący od węzła w Kluczu do Pyrzyc, a w październiku 2010 r. odcinek Pyrzyce–Myślibórz, właścicielami dawnej drogi krajowej nr 3, z mocy prawa, stały się gminy, przez obszar których droga ta przebiega. A ma ona znaczenie obronne. Adwokat wskazuje, że jest ona ujęta w zarządzeniu nr 22 ministra infrastruktury w sprawie określenia wykazu dróg o znaczeniu obronnym.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama