Prokurator Rejonowy w Pabianicach dopatrzył się licznych naruszeń prawa w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ksawerów. Wniósł więc skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.
Nie podobało mu się m.in. to, że regulamin nakłada na właścicieli dodatkowy obowiązek w postaci usuwania z elewacji budynków i ogrodzeń oraz z innych urządzeń służących do użytku publicznego reklam, plakatów oraz zanieczyszczeń powodowanych przez ptaki i zwierzęta oraz akty wandalizmu. Regulamin nakazywał też właścicielom niezwłocznie usuwać sople lodowe i śnieg z dachów.
Prokurator uznał za sprzeczny z prawem również zapis zabraniający wprowadzania zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, piaskownic i innych miejsc służących do zabawy dzieciom.
Wojewódzki Sąd Administracyjny, do którego trafiła sprawa, przyznał prokuratorowi częściowo rację. Zdaniem sądu umieszczane na ścianie budynku lub w innym miejscu plakaty i ogłoszenia nie mogą być traktowane jako zanieczyszczenia, które właściciel ma obowiązek usuwać, gdyż jest to kwestia estetyki danej nieruchomości. Ponadto obowiązek usuwania wszelkich zanieczyszczeń obejmuje wyłącznie części nieruchomości służące do użytku publicznego. Tymczasem ściany budynku czy też ogrodzenia nie można automatycznie kwalifikować w ten sposób.
Co do usuwania sopli lodowych i śniegu z dachów, sąd uznał, że przepisy zobowiązują właścicieli do uprzątnięcia śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Regulamin nie może wprowadzać obowiązku uprzątania ich z części nieruchomości niemającej charakteru publicznego.