W kryzysie inflacji chęci rozwoju przegrywają z wyższą pensją

Rosnące koszty życia sprawiły, że dla pracowników w Polsce i na świecie najważniejsza jest teraz wysokość wynagrodzenia.

Publikacja: 22.05.2023 03:00

W kryzysie inflacji chęci rozwoju przegrywają z wyższą pensją

Foto: Adobe Stock

Prawie 63 proc. pracowników na świecie, w tym 72 proc. w Polsce, na pytanie o to, co jest dla nich najważniejsze w pracy, wskazują wynagrodzenie – dowodzi tegoroczna edycja globalnego raportu ADP „People at Work 2023: A Global Workforce View”. „Rzeczpospolita” jako pierwsza przedstawia raport, który podsumowuje wyniki badania opinii ponad 32,6 tys. pracowników z 17 krajów, w tym z Polski. I pokazuje, że wraz z szybkim wzrostem inflacji wszędzie wzrosło znaczenie finansowego aspektu pracy.

Co prawda również w ubiegłym roku (gdy inflacja dopiero się rozkręcała) wysokość wynagrodzenia była kluczową kwestią w pracy, lecz wtedy wskazywało ją nieco mniej, bo 68 proc., Polaków. Nie dziwią się temu eksperci ADP.

Dogonić koszty życia

– Rosnące koszty utrzymania sprawiają, że pracownicy jeszcze bardziej niż kiedykolwiek zwracają uwagę na wysokość swoich wypłat i oczekują podwyżek – komentuje Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska. To kwestia bezpieczeństwa finansowego, tym bardziej że nawet podwyższone płace nie nadążają za rosnącymi kosztami życia. Jak zwraca uwagę globalny raport z badania ADP, choć prawie dwie trzecie pracowników dostało w zeszłym roku podwyżkę (w Polsce 68 proc.), to jej przeciętny poziom – 6,2 proc., a w Polsce niespełna 7 proc. – znacznie odbiegał od wskaźnika inflacji.

Nic więc dziwnego, że prawie co drugi pracownik w Polsce czuje się niedopłacany, wskazując, że jego praca nie jest dostatecznie wynagradzana (na świecie – 43 proc.). Katarzyna Topczewska, HR Business Partner w ADP Polska, zwraca uwagę na rosnący odsetek polskich pracowników oczekujących podwyżki w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W porównaniu z poprzednią edycją badania zwiększył się on o 12 p.p., do prawie 83 proc.

Czytaj więcej

Wiemy, jaka jest praca marzeń Polaka

Jak wynika z opisanego niedawno w „Rzeczpospolitej” badania WTW Consulting, pracodawcy świadomie zarządzający wynagrodzeniami starają się reagować na nasiloną przez inflację presję płacową pracowników. Najczęściej (63 proc. firm) wprowadzają dodatkowe podwyżki dla kluczowych pracowników, ale spora, bo 17-proc., grupa firm chce w tym roku wprowadzać procentową indeksację płac powiązaną z poziomem inflacji. Pytania o waloryzacyjne podwyżki padają też podczas rekrutacji pracowników.

Radość pracownika

Jak ocenia Marta Szymańska, menedżer rekrutacji stałej i ekspert rynku pracy w Manpower, kandydaci do pracy coraz częściej starają się negocjować wynagrodzenie, uwzględniając przy tym inflację. Oczekują waloryzacji pensji nawet dwa razy do roku i pytają także o możliwość ujęcia takiego zapisu w umowie o pracę. Dotyczy to jednak głównie menedżerów średniego i wyższego szczebla i wysokiej klasy specjalistów z silną pozycją na rynku pracy.

Jak wynika z tegorocznego raportu ADP, obok pieniędzy coraz większe znaczenie ma dla nas satysfakcja i zadowolenie z codziennej pracy, która awansowała z czwartego na drugie miejsce wśród czynników najważniejszych dla pracowników. Obecnie jest istotna dla prawie połowy Polaków, czyli dla grupy niemal o jedną piątą większej niż w 2022 r.

Radość i satysfakcja z codziennej pracy liczy się bardziej niż rozwój kariery, chociaż w ciągu ostatniego roku zyskał on niemal dwukrotnie na znaczeniu (z 16 proc. do 30 proc. wskazań). Być może dlatego, że kariera zawodowa wiąże się często z awansem, który zwykle oznacza podwyżkę pensji.

Mniej pracy za darmo

Ważniejsze od rozwoju kariery są też dla Polaków elastyczne godziny pracy i stabilność zatrudnienia. Jak jednak zwraca uwagę Katarzyna Topczewska, w ciągu ostatniego roku bezpieczeństwo pracy straciło na znaczeniu. O ile w raporcie z 2022 r. było drugim z najważniejszych czynników w pracy, wskazywanym przez połowę badanych, o tyle teraz spadło na trzecie miejsce z 38 proc. wskazań. Potwierdza to stabilną sytuację na polskim rynku pracy, gdzie pomimo mniejszego wyboru ofert zatrudnienia bezrobocie utrzymuje się na niskim poziomie. W mniejszości są osoby (34 proc.), które ze względu na obecną sytuację ekonomiczną nie czują się pewnie w swojej pracy.

– Poprzedni rok naznaczony był jeszcze popandemiczną niepewnością w wielu branżach, co znacznie podnosiło rangę stabilności zatrudnienia. Obecnie, wobec dobrej dla pracowników sytuacji na rynku pracy, ma ona już o wiele mniejsze znaczenie – komentuje Katarzyna Topczewska. Zwraca też uwagę, że w porównaniu z poprzednią edycją raportu zmalała częstotliwość odczuwanego stresu w pracy i tygodniowa liczba bezpłatnych nadgodzin (średnio o ponad godzinę, do 4 godzin 43 minut).

– Możemy wnioskować, że pracownicy coraz częściej stawiają na komfort pracy, work-life balance i oczekują, że pracodawcy stworzą miejsce pracy odpowiadające ich aktualnym potrzebom – podsumowuje ekspertka ADP, która wiąże ten trend m.in. ze zmianą pokoleniową na rynku pracy. Coraz większy wpływ mają na nim przedstawiciele pokolenia Z, którzy wysoko cenią możliwość rozwoju, jasną komunikację, work-life balance i atrakcyjną pensję.

Uwolnić czas

Widać jednak, że możliwość rozwoju i szkoleń (doceniana przez 23 proc. Polaków, w tym 26 proc. zetek) przegrywa na razie z wynagrodzeniem, elastycznością pracy czy satysfakcją z obowiązków. Jak ocenia Jacek Głowacz, dyrektor HR w Rohlig SUUS Logistics, wraz ze zmieniającą się dynamicznie sytuacją na rynku pracy rosną też wymagania pracowników.

O ile niepewność związana z rosnącymi kosztami życia zwiększyła ich oczekiwania finansowe, o tyle pandemia oraz wojna w Ukrainie sprawiły, że pracownicy bardziej niż kiedykolwiek zwracają uwagę na work-life balance. – Na znaczeniu zyskała elastyczność w pracy, nie tylko pod względem miejsca realizacji zadań, ale również godzin – zaznacza Głowacz.

Potwierdza to Maria Majer, reward expert w Roche Polska. Podkreśla, że do budowania długofalowej współpracy z pracownikiem potrzebne są (obok zachęt finansowych) także inne formy wsparcia. Takie, które zapewnią mu możliwość rozwoju, poczucie realizacji w życiu zawodowym i prywatnym, budując też poczucie bezpieczeństwa w pracy. – Z badań przeprowadzonych wśród naszych pracowników wynika, że najważniejszą dla nich wartością jest czas. Stąd wprowadzamy benefity dążące do jego uwalniania – twierdzi Majer.

Prawie 63 proc. pracowników na świecie, w tym 72 proc. w Polsce, na pytanie o to, co jest dla nich najważniejsze w pracy, wskazują wynagrodzenie – dowodzi tegoroczna edycja globalnego raportu ADP „People at Work 2023: A Global Workforce View”. „Rzeczpospolita” jako pierwsza przedstawia raport, który podsumowuje wyniki badania opinii ponad 32,6 tys. pracowników z 17 krajów, w tym z Polski. I pokazuje, że wraz z szybkim wzrostem inflacji wszędzie wzrosło znaczenie finansowego aspektu pracy.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wynagrodzenia
Premie i nagrody zaburzyły dane o średniej płacy. Kto dostał najwięcej?
Wynagrodzenia
Może być trudniej o podwyżkę. Wielu odczuje realny spadek swoich dochodów
Wynagrodzenia
Polacy chcą skończyć z płacowym tabu, ale nie do końca
Wynagrodzenia
Wzrośnie dofinansowanie do wynagrodzeń dla osób z niepełnosprawnościami
Wynagrodzenia
Daleko do równych zarobków kobiet i mężczyzn na Wyspach