„Obowiązek prowadzenia i przechowywania książki kontroli – w wersji papierowej – wynika z brzmienia art. 81 ust. 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095, z późn. zm.; dalej usdg – przyp. red.). Stosownie do ww. normy przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli, a także udostępniać je na żądanie organu kontroli. Ustawodawca nie wskazał określonego wzoru książki kontroli. Należy zatem przyjąć, że poszczególne wpisy organu kontroli, zawierające adnotacje zgodnie z art. 81 ust. 2 usdg, stanowią części składowe książki kontroli.
W opinii Departamentu Regulacji Gospodarczych literalne brzmienie art. 81 ust. 1 usdg wyraźnie wskazuje na papierową formę takiej książki. Co więcej wpisy do książki (prowadzonej w wersji papierowej) dokonywane są wyłącznie przez organ kontroli (art. 81 ust. 2).
Pragnę zauważyć, iż norma ust. 1 obowiązuje od początku obowiązywania usdg, natomiast możliwość prowadzenia książki kontroli także, tj. obok wersji papierowej, a nie zamiast, w formie elektronicznej została wprowadzona nowelizacją usdg z 19 grudnia 2008 r.
Na podstawie art. 81 ust. 1a usdg przedsiębiorca, który oprócz książki kontroli prowadzonej w wersji papierowej będzie prowadził także książkę w formie elektronicznej, sam dokonuje wpisów do książki w formie elektronicznej oraz aktualizuje dane w niej zawarte. Dane zawarte w elektronicznej książce kontroli powinny znajdować swoje potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę, tj. książce kontroli prowadzonej w wersji papierowej”.