Nieustający głód bycia coraz lepszym

W tym roku kończą Akademię Teatralną w Warszawie i zaczynają samodzielną drogę aktorską. Ta czwórka może już niedługo sporo zmienić w polskim teatrze. Na r...

Eksplozja nowej energii na teatralnych scenach

Zakończyły się Warszawskie Spotkania Teatralne. Imprezy zorganizowanej z takim rozmachem już dawno nie mieliśmy w stolicy.

Kłótnie obciętych głów

- Mam obsesję opisywania tego, co po 1989 roku wydarzyło się w Polsce, choćby za pomocą "Sprawy Dantona" - mówi Jan Klata w rozmowie z Joanną Lichocką

Opera z dawką metafizyki

„Madame Butterfly” w Izraelu. Mariusz Treliński wciąż jest w formie. Jak kiedyś w Warszawie, tak teraz w Tel Awiwie jego spektakl zafascynował. Także Donal...

"Czarna Mańka - królowa przedmieścia"

Scena Lubelska 30/32 zaprasza na spektakl muzyczno-taneczny oparty na legendzie o Czarnej Mańce – pierwszej damie przedmieścia.

Wybujałe ambicje małych ludzi

Tematem komedii brytyjskiego dramaturga jest satyra na tamtejszą klasę średnią. Tyle że przedstawiony w niej obrazek obyczajowy jest specyficznie zabawny.

Festiwal jedzie do Berlina

Podczas tegorocznego festiwalu Kontrapunkt mocnym akcentem będą przedstawienia, które powstały na niemieckich scenach. Poza jednym (teatru büro für zeit +...

Teatr a postęp

Joanna Puzyna-Chojka teatrolog, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie jest kierownikiem literackim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gd...

Wywoływanie do tablicy

W niewielkiej szkole niewielkiego miasta odbywa się nadzwyczajna rada pedagogiczna. W remontowanej sali pośród portretów dawnych uczniów zbierają się zwoła...

Różne punkty Kontrapunktu

Przegląd Teatrów Małych Form otwiera się na inne poza teatrem dziedziny sztuki. Film, muzyka, performance i sztuki plastyczne w programie XLIII edycji szcz...

Reklama
Reklama

Naturalna potrzeba konfrontacji

Piotr Ratajczak, członek komisji artystycznej festiwalu Kontrapunkt, konsultant literacki szczecińskiego Teatru Współczesnego

Stygmatyzowanie wiekiem

Twórczość teatralną Franka Wedekinda określano mianem skandalizującej. W opublikowanym w 1891 roku „Przebudzeniu wiosny” poruszał problem inicjacji seksual...

Zamknięte bramy raju

Spektaklem „Reportaż o końcu świata” Piotr Tomaszuk, który 17 lat temu założył w Supraślu grupę teatralną Wierszalin odwołującą się do polsko-białoruskiej...

Prawda zdarzenia na Dubrowce

W październiku 2002 roku światowe media obiegła informacja o ataku terrorystycznym na moskiewski Teatr na Dubrowce, gdzie czeczeńskie komando pod wodzą Mow...

Powrót do przeszłości – droga do przyszłości

Spektakl „Transfer!” Jana Klaty to jedna z najgłośniejszych premier poprzedniego sezonu. Klata – reżyser znany z inscenizacji dzieł Szekspira, Gogola i Wit...

Doświadczenie tekstu

Inscenizacja Barbary Wysockiej „Klątwy” według Wyspiańskiego to przedstawienie bardzo współczesne.

Wywoływanie narodowych duchów

Dramat „Był sobie Polak, Polak, Polak i Diabeł, czyli w heroicznych walkach narodu polskiego wszystkie sztachety zostały zużyte”, to, jak mówi w podtytule...

Fantazmaty płci

O ile jestem w stanie zgodzić się z dyskursem feministycznym, że kobieta nie może być ofiarą – mówi Marcin Wierzchowski – to jednocześnie myślę, że jej ofi...

Demony polskości

Najnowszy spektakl Teatru Provisorium/Kompanii Teatr, lubelskiego zespołu znanego głównie ze znakomitych inscenizacji tekstów Witolda Gombrowicza to „Homo...

Rzeczywistość w krzywym zwierciadle

Marius von Mayenburg, jeden z najbardziej cenionych niemieckich dramatopisarzy młodego pokolenia, w Polsce znany jest głównie dzięki głośnemu dramatowi „Og...

Reklama
Reklama