Złoty król
Pierwszym wśród wielkich był niewątpliwie Leopold Kronenberg. Urodził się w 1812 roku w zamożnej rodzinie kupca i bankiera warszawskiego.
„Żelazne drogi” i cukrownie
Drugą pasją Kronenberga były dochodowe inwestycje kolejowe, w które zaangażował się już w drugiej połowie lat 50.
Mariaże herbów i kont
Od pierwszej połowy XIX w. mamy do czynienia na szerszą skalę ze związkami małżeńskimi rodzin frankistowskich ze starymi rodami szlacheckimi.
Król kolei żelaznych
Największą fortuną w Królestwie Polskim, która wyrosła dzięki zaangażowaniu się jej twórcy w inwestycje kolejowe, był majątek zgromadzony przez Jana Gotlib...
Młody, ambitny, bogaty
Po przygodzie kolejowej w Rosji, mając świadomość własnych braków w wykształceniu i obyciu, wyjechał za granicę, by m.in. podjąć studia na uniwersytecie w...
Rodzinny konflikt
W 1873 r. Bloch zaczął ubiegać się o koncesję na Kolej Nadwiślańską, która miała połączyć Kowel z granicą Prus Wschodnich.
Nominat do Pokojowej Nagrody Nobla
Oprócz działalności gospodarczej Bloch aktywnie pracował naukowo i publikował. Jego prace poświęcone były różnym ważnym zagadnieniom gospodarczym, przede w...
Król bawełny
W XIX w. największym ośrodkiem produkcji bawełnianej w Królestwie Polskim była Łódź. Zaledwie w ciągu jednej dekady (1820 – 1830) z niewielkiej osady wyros...