Abonament jest w Unii powszechny

Rozmowa z Tomaszem Gackowskim, medioznawcą z Uniwersytetu Warszawskiego

Publikacja: 24.05.2013 01:47

Abonament jest w Unii powszechny

Foto: archiwum prywatne

Senat przygotował projekt abolicji dla starszych osób, które nie potwierdziły swojego prawa do zwolnienia z opłat abonamentu radiowo-telewizyjnego. Co rusz jakieś problemy z tym abonamentem. Nie ma lepszych pomysłów na finansowanie telewizji publicznej?

Tomasz Gackowski: Abonament jako taki jest bardzo powszechny w Unii Europejskiej. Jeżeli jednak chodzi o konkretny polski model abonamentu, to nie da się ukryć, że jest on rozwiązaniem archaicznym. W dobie popularności centrów multimedialnych opłata abonamentowa nie powinna zależeć od tego, ile mamy w mieszkaniu radioodbiorników i telewizorów. Jak pokazują dane rejestracji takich urządzeń i ściągalności opłat, to rozwiązanie jest po prostu nieskuteczne.

Komuś udało się już wprowadzić jakiś bardziej nowoczesny model?

Ostatnio zrobiły to Niemcy. Od początku tego roku obowiązuje tam tzw. podymne – od każdego gospodarstwa domowego płaci się określoną kwotę, bez względu na to, ile ma się odbiorników i –  co ważne – czy w ogóle się je ma. W takim ujęciu media publiczne traktowane są podobnie jak drogi, na które każdy musi płacić, niezależnie od tego, czy ma samochód, czy nie. Projekt podobnego rozwiązania pojawił się ostatnio też w Polsce. Zobaczymy, czy uda się wokół niego wypracować konsensus polityczny.

To normalna sytuacja, że telewizja publiczna jest w większości finansowana z reklam?

Nie, to, że ponad 60 proc. przychodów TVP płynie z reklam, to absolutny wyjątek w Europie. Po prostu nie ma drugiego takiego kraju jak Polska. W krajach skandynawskich, Szwajcarii czy Austrii udział reklam w budżecie telewizji publicznej wynosi maksymalnie kilka procent – to wyłącznie lokowanie produktów czy organizacja jakichś festynów reklamujących stację. Tam nie ma reklam, jakie my znamy z bloków reklamowych.

Często mówi się także o modelu finansowania wyznaczanym przez brytyjskie BBC.

Model anglosaski jest niedoścignionym wzorem, ale wynika on ze specyficznej kultury politycznej i menedżerskiej. Nikt inny na świecie nie potrafi zbyt dobrze naśladować BBC, która świetnie łączy misję i komercję. Z jednej strony przygotowuje wspaniałe programy edukacyjne czy poważne filmy dokumentalne, a z drugiej tak dobrze sprzedawane formaty, jak np. „Taniec z gwiazdami".

Podobno w USA nie ma jako takich mediów publicznych.

Takie media są, tylko że nie są finansowane z abonamentów czy podatków. Spójrzmy na główne amerykańskie telewizje – są one skrajnie zaangażowane ideologicznie. Wiadomo, że takie FOX News przedstawia światopogląd konserwatywny i ukierunkowuje się głównie na białych protestantów pochodzenia anglosaskiego. Za to publiczna PBS, utrzymywana np. z dobrowolnych zbiórek czy przez organizacje pozarządowe, stara się być obiektywna.

Senat przygotował projekt abolicji dla starszych osób, które nie potwierdziły swojego prawa do zwolnienia z opłat abonamentu radiowo-telewizyjnego. Co rusz jakieś problemy z tym abonamentem. Nie ma lepszych pomysłów na finansowanie telewizji publicznej?

Tomasz Gackowski: Abonament jako taki jest bardzo powszechny w Unii Europejskiej. Jeżeli jednak chodzi o konkretny polski model abonamentu, to nie da się ukryć, że jest on rozwiązaniem archaicznym. W dobie popularności centrów multimedialnych opłata abonamentowa nie powinna zależeć od tego, ile mamy w mieszkaniu radioodbiorników i telewizorów. Jak pokazują dane rejestracji takich urządzeń i ściągalności opłat, to rozwiązanie jest po prostu nieskuteczne.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!