Swoboda przepływu osób, tak jak inne swobody tworzące fundament UE nie mogą podlegać ograniczeniom przez poszczególne państwa członkowskie. Dyskryminowanie polskich obywateli przez politykę antyimigracyjną Wielkiej Brytanii musi skutkować natychmiastowymi reakcjami po stronie władz UE. Państwa nieprzestrzegające tak podstawowych zasad, na których opiera swoje funkcjonowanie unia nie powinny być jej członkiem. Skutecznym sposobem przeciwdziałania ograniczeniu swobód może być zwiększenie roli Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości – tak, aby wszelkiego rodzaju dyskryminacje były oceniane przez trybunał, a nie analizowane na gruncie polityki i wpływów poszczególnych państwa na ostateczne decyzje.
7. Polityka rolna. Czy należy utrzymać na obecnym poziomie pomoc dla rolnictwa w krajach UE? Czy UE powinna rozważyć inną alokację tych środków np. na rozwój innowacyjnej gospodarki.
Wysokie nakłady na politykę rolną na poziomie unijnego budżetu są korzystne dla polskiego rolnictwa mając znaczący wpływ na jego rozwój, modernizację gospodarstw rolnych i poprawę sytuacji materialnej mieszkańców wsi. Ograniczenie tych wydatków – jak żądają tego brytyjscy konserwatyści – może w sposób drastyczny uderzyć w polskich rolników. Dlatego też istotne jest zwiększenie polskiej siły w Europejskiej Partii Ludowej, złożonej z deputowanych PO i PSL, a jak najmniejsza reprezentacja frakcji Europejskich Reformatorów i Konserwatystów, do której należą deputowani PiS. Mimo to kolejne reformy europejskiej polityki rolnej są pożądane, nie powinny jednak skupiać się na cięciu wydatków, gdyż to może spowodować wzrost cen produktów rolno-spożywczych w całej UE dla konsumentów.
8. Budżet UE. Jak duży budżet powinna mieć Unia Europejska. Jeśli większy niż dziś, to proszę wskazać źródła dochodów (podatek europejski, podatek od transakcji finansowych, większy udział w dochodach podatkowych państw UE?). Czy powinien powstać osobny budżet strefy Euro.
Osobny budżet strefy euro to niepotrzebny podział wewnątrz całej UE i krok w kierunku rozpadu unii. Budżet po 2020 roku powinien pozostać na obecnym poziomie finansowania, tj. na tym z lat 2014-2020. Ograniczeniom powinny ulec wydatki o charakterze administracyjnym, uszczuplona w sposób znaczący powinna być biurokracja unijna. Istotna jest głęboka restrukturyzacja osobowa kadry urzędniczej na poziomie struktur UE. Warto rozważyć zmniejszenie kosztów po stronie przywilejów przysługujących posłom do Parlamentu Europejskiego, unijnym komisarzom czy urzędnikom.Podatek od transakcji finansowych jest rozwiązaniem nieracjonalnym ekonomicznie. Dotychczasowe doświadczenia państw, które wprowadziły np. podatek Tobina uświadamiają jego zwolenników zarówno o braku zakładanych wpływów do budżetu, jak i negatywnych konsekwencjach dla rynku giełdowego w postaci marazmu inwestorów. Oczywiste jest, że tam gdzie uciążliwości finansowe rosną, to wzrasta zainteresowanie miejscami, w których instrumenty podatkowe są bardziej przyjazne. Następuje więc przenoszenie się inwestorów z jednego państwa do drugiego. Pada jednak sugestia, że wprowadzenie podatku od transakcji w szerszym wymiarze, tj. w wielu znaczących państwach pozwoliłoby na osiągnięcie zakładanego celu. Mowa tu o wszystkich 28 członkowskich państwach UE albo o państwach strefy euro. Wydaje się, że tego typu działania są usilnym szukaniem jakiegokolwiek lekarstwa, tylko po to, aby je znaleźć i zaproponować w debacie na temat walki z rozpasanym rynkiem finansowym. Szukanie wroga wśród finansjery jest bardzo łatwym narzędziem dla wielu populistycznych polityków, ale najczęściej kolejne podatki negatywnie odbijają się przede wszystkim na zwykłym Kowalskim.
9. Rozszerzenie UE. Czy opowiada się Pan/Pani za rozszerzeniem UE na nowe kraje (jeśli tak to jakie? np. Ukrainę, Mołdowę, Gruzję, Turcję), nawet kosztem zmniejszenia funduszy strukturalnych dla Polski w przyszłości.