Reklama

Samochody hybrydowe spokrewnione z bolidami?

Samochody hybrydowe kojarzą się przede wszystkim ze spokojną i oszczędną jazdą. Trudno więc uwierzyć, że wykorzystywane są w nich technologie stosowane w bolidach, a co więcej – okazują się one niezwykle skuteczne.

Publikacja: 08.05.2015 16:06

Samochody hybrydowe spokrewnione z bolidami?

Foto: Materiał Partnera

Bezpośrednie wtryski paliwa, które dziś są standardem w każdej nowoczesnej jednostce benzynowej, zaczynały swoją karierę w bolidach Formuły 1. Systemy kontroli trakcji – od pewnego czasu montowane w niemal każdym nowym aucie – również rozpoczynały od bolidów, tak samo jak systemy kontroli stabilności. Nawet poczciwy ABS, system bezpieczeństwa zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, także początkowo stosowany był w bolidach.

Właściciele samochodów terenowych i pojazdów typu SUV również sporo zawdzięczają bolidom. Przykładem może być standardowy element wyposażenia poprawiający właściwości jezdne i przyczepność w każdych warunkach terenowych – napęd na wszystkie koła – który również testowany był w rasowych wyścigówkach.

Auta wyścigowe kojarzą się z ogromną mocą i paliwożernymi silnikami, a mimo tego są „poligonem doświadczalnym” także dla rozwiązań, które mają wpływ na zmniejszenie spalania. Wydaje się to nieprawdopodobne, ale bolid Formuły 1 może być napędzany sześciocylindrowym silnikiem benzynowym z turbosprężarką, o pojemności mniejszej niż dwa litry. Co więcej, z bolidami związany jest również modny ostatnio downsizing, którego celem jest oszczędność paliwa. Zgodnie z ustaleniami FIA od 2014 bolidy mają zużywać o 25 proc. mniej paliwa niż dotychczas. Jest to rygorystycznie przestrzegane – auta uczestniczące w wyścigach mają zamontowane czujniki, a przekroczenie ustalonego wskaźnika jest karane.

Zatem nikogo nie powinien już dziwić fakt, że nawet oszczędne samochody hybrydowe korzystają z doświadczeń wyścigowych bolidów.

Technologie z bolidów w hybrydach Toyoty

Reklama
Reklama

Zacznijmy od Toyoty Prius, najsłynniejszego i najpopularniejszego auta hybrydowego na świecie. Prius był pierwszą hybrydą spalinowo-elektryczną, która pojawiła się w sprzedaży siedemnaście lat temu. Auto utorowało drogę nowej technologii, a samo stało się hitem z liczbą ponad trzech i pół miliona sprzedanych egzemplarzy trzech generacji.

Pod koniec 2015 roku do sprzedaży wejdzie najnowsza, czwarta generacja Toyoty Prius. Będzie ona wykorzystywać mikrochipy i mikrokontrolery z Toyoty TS040 Hybrid uczestniczącej w wyścigach długodystansowych FIA WEC i odnoszącej tam ogromne sukcesy. Elementy te zostały wielokrotnie przetestowane w bolidzie i zdały egzamin na piątkę.

Co da wykorzystanie ich w nowej generacji Toyoty? Prius, do tej pory utożsamiany głównie z ekologią i spokojnym, oszczędnym stylem jazdy, ma zyskać sportowy pazur. Pojawić ma się nawet wersja z napędem na cztery koła. Twórcy nie zapomnieli jednak o oszczędności, która nadal jest priorytetem. Spalanie w nowym modelu ma być o minimum 10 proc. niższe niż w samochodzie obecnej, trzeciej generacji – a temu do przejechania 100 km wystarcza średnio 3,9 l benzyny.

Toyota TS040 Hybrid to wyścigowa rakieta z napędem hybrydowym o łącznej mocy 1000 KM. Główna jednostka napędowa to wolnossący silnik benzynowy V8 o pojemności 3,7 l i mocy 520 KM. Pozostałe 480 KM mocy dostarczają silniki elektryczne, które przekazują ją na każdą oś (na przedniej znajduje się silnik AISIN AW, na tylnej DENSO).

Odzyskiwanie energii z hamowania – pomysł Volvo

TS040 Hybrid odzyskuje energię elektryczną podczas hamowania. Dzieje się tak, gdyż silniki elektryczne w momencie wciskania hamulca zmieniają się w prądnicę. Nad systemami odzyskiwania energii kinetycznej, w skrócie nazywanymi KERS (Kinetic Energy Recovery System), zaawansowane prace prowadziło między innymi Volvo.

Reklama
Reklama

KERS w autach hybrydowych pozwala na darmowe doładowywanie akumulatorów. W przypadku bolidów technologia ta umożliwia uzyskanie dodatkowej mocy, która może wynieść nawet 80 KM. Volvo pracuje nad tym, aby i auta hybrydowe (rozwiązania testowano w modelu S60) mogły korzystać z dodatkowej mocy otrzymywanej dzięki KERS.

Mercedes czerpie z doświadczeń Formuły 1

Transfer technologii z bolidów F1 do samochodów osobowych jest wykorzystywany również przez inżynierów zajmujących się tworzeniem oszczędnych Mercedesów. Auta wyścigowe są przykładem niesamowitej wydajności, a współczesne samochody osobowe konstruowane są w taki sposób, aby były w stanie przejechać jak najwięcej kilometrów na jak najmniejszej ilości paliwa.

Twórcy Mercedesa przenieśli z bolidów technologię powlekania gładzi cylindrów Nanoslide. Dzięki niej produkowane przez Niemców silniki wysokoprężne otrzymują nowe tłoki z wysokowytrzymałej stali kutej zamiast stosowanych dotychczas aluminiowych. Aluminiowe pozostają za to bloki silnika, a nowe rozwiązanie pozwala na maksymalne wykorzystanie różnic pomiędzy aluminium a stalą, które szczególnie zaznaczają się w czasie pracy jednostki napędowej. Nowe stalowe tłoki i Nanoslide zastosowano po raz pierwszy w silniku wysokoprężnym V6 o mocy 258 KM montowanym pod maską Mercedesa Klasy E 350 BlueTec. Pozwoliło to na redukcję spalania o mniej więcej 3 proc. (potężny silnik zużywa zaledwie 5 l oleju napędowego na 100 km).

Niemieckim odpowiednikiem Toyoty TS040 Hybrid jest Bolid W05 Hybrid. Testowane dzięki niemu rozwiązania są stosowane w osobowym Mercedesie S 500 Plug In Hybrid. Pojazd ten posiada układ hybrydowy o łącznej mocy 442 KM, który jest w stanie rozpędzić się do setki w 5,2 sekundy oraz (według producenta) zadowolić się średnio 2,8 l paliwa na 100 km.

Doświadczenie płynie także w drugą stronę. Zespoły zajmujące się tworzeniem bolidów Formuły 1 korzystają z rozwiązań konstruktorów osobowych Mercedesów w dziedzinie odpowiedniego modelowania opon oraz tworzenia symulatorów jazdy.

Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama