Rz: Czasem maturzyści chcą wybrać od razu dwa kierunki studiów. Czy to dobry pomysł?
Iwona Kwaśna:
Uważam, że maturzyści powinni się skoncentrować na wyborze jednego kierunku na wiarygodnej i uznanej uczelni. Czas studiów to okres intensywnego rozwoju osobistego, poszerzania perspektyw. A to niekiedy wiąże się ze zmianą zainteresowań, sposobu myślenia. Nowe doświadczenia mogą prowadzić do przewartościowania dotychczasowych decyzji i planów. Wtedy jest dobry moment na zweryfikowanie swojego wyboru i ewentualne podjęcie kolejnej decyzji. Tak też konstruowane są dobre programy dydaktyczne studiów: na początku oferują zdobycie tzw. backgroundu dzięki zajęciom bardziej ogólnym i teoretycznym, a następnie stopniowo wprowadzają coraz większą liczbę fakultetów i zajęć specjalizacyjnych służących pogłębianiu wąskich dziedzin. Studenci samodzielnie wybierają je w zależności od zainteresowań. Warto więc nie spieszyć się zbytnio z wyborem dziedziny lub rodzaju dyplomu. Najlepiej zaliczyć pierwszy rok i dopiero potem podjąć taką decyzję. Idąc na studia, możemy sobie dokładnie zaplanować ścieżkę: np. po roku lub dwóch zaczniemy studiować dodatkowo coś innego. Polskie uczelnie mają to do siebie, że panuje na nich ścisły podział pomiędzy poszczególnymi kierunkami i niewiele jest ofert edukacyjnych o charakterze interdyscyplinarnym. Powoli się to zmienia i szkoły wyższe oferują ciekawe połączenia. Dzięki uzyskaniu interdyscyplinarnej wiedzy będziemy bardziej atrakcyjnymi kandydatami dla wielu pracodawców.
Maturzyści mają trudności z podjęciem decyzji o studiach. Do kogo mogą pójść po pomoc?
Doradztwo zawodowe i edukacyjne w szkolnictwie ponadgimnazjalnym dopiero raczkuje. Kilka lat temu w wielu szkołach powołano do życia SzOK, czyli szkolne ośrodki kariery, jednak nie stało się to normą. Doradzaniem, jak planować karierę i jak podejmować decyzje edukacyjne, zajmują się z doskoku szkolni pedagodzy, psycholodzy, czasem nauczyciele innych przedmiotów. Najczęstszym rozwiązaniem jest udział całych klas w targach edukacyjnych lub wizyty na wybranych uczelniach. Część szkół wyższych, promując swoją ofertę, zaprasza maturzystów na spotkania i warsztaty poświęcone planowaniu kariery zawodowej, czasem przedstawiciele uczelni odwiedzają poszczególne szkoły, prowadząc prezentacje i szkolenia na ciekawe tematy. Maturzyści lub gimnazjaliści mogą też odwiedzić lokalną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w której pracują doradcy zawodowi wspierający młodych ludzi w podejmowaniu decyzji odnośnie do dalszej drogi kształcenia. Również samorządy i regionalne urzędy pracy proponują programy pomagające wybrać zawód.