Władze miasta nie przesądzają dziś, czy metro rzeczywiście powstanie, choć wstępne plany zakreślone w Studium Zagospodarowania Przestrzennego już są: trzy linie o długości prawie 37 kilometrów (wstępny koszt budowy jednej to ok. 3 mld zł).
– Złożyliśmy wnioski o środki unijne na sfinansowanie studium wykonalności. Szacowany koszt to 30 mln zł. Studium dokładnie określi, ile będzie metro kosztować i czy taki przebieg jest możliwy, czy trzeba go modyfikować – mówi Monika Chylaszek, rzeczniczka krakowskiego magistratu.
Większość tras przebiegałaby na powierzchni ziemi, podziemne metro miałoby biec pod centrum miasta (najdroższe rozwiązanie, ale tylko takie jest możliwe). Pierwsza trasa – tzw. A, najtrudniejsza i najkosztowniejsza – ma łączyć Nową Hutę z Bronowicami i przebiegać właśnie przez centrum miasta. Druga – B – złączyć ma południowo–wschodnie rejony Krakowa, czyli Bieżanów z Akademią Górniczo–Hutniczą pod Alejami Trzech Wieszczów.
3 mld zł - to wstępny koszt budowy jednej linii metra w Krakowie
Pociągi metra linii C mają łączyć Kliny, Łagiewniki i okolice Korony. Metro to –jak pokazuje chociażby przykład Warszawy – inwestycja rozciągnięta w czasie – na wiele lat.