Sport społecznie odpowiedzialny

Coraz więcej firm w Polsce realizuje działania CSR, które wykraczają poza obszar filantropii, a polscy przedsiębiorcy częściej niż jeszcze kilka lat temu patrzą na zrównoważony rozwój długofalowo, realizując działania zakorzenione w modelu biznesowym oraz w idei odpowiedzialnego wytwarzania produktów i usług. W Benefit Systems sport oraz wartości z nim związane stanowią fundament strategii CSR.

Publikacja: 29.05.2019 11:00

Dzięki karcie sportowej MultiSport pracodawcy mogą wesprzeć pracowników oraz ich rodziny w prowadzen

Dzięki karcie sportowej MultiSport pracodawcy mogą wesprzeć pracowników oraz ich rodziny w prowadzeniu aktywnego stylu życia

Foto: shutterstock

Kilkanaście lat temu Benefit Systems wprowadził na rynek kartę sportową dla pracowników, wraz z którą spółka rozpoczęła wdrażanie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności. Ponieważ aktywność fizyczna to lepsze zdrowie i samopoczucie, a sportowe zasady „fair play" to dobra podstawa tworzenia relacji z otoczeniem i wszystkimi interesariuszami przedsiębiorstwa.

Ten pogląd podziela także ONZ, podkreślając znaczenie sportu w realizacji 17 Celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030, co w swojej wypowiedzi z okazji Międzynarodowego Dnia Sportu 2016 podkreślił były sekretarz generalny Ban Ki-moon: „Osiągnięcie globalnych Celów wymaga zaangażowania wszystkich sektorów społecznych na całym świecie. Sport ma zasadniczą rolę do odegrania w tej kwestii. Promuje zdrowy tryb życia i dobrobyt. Sprzyja tolerancji, wzajemnemu zrozumieniu i pokojowi. Urzeczywistnia zasadę inkluzywności i równości, wzmacniając pozycję kobiet i dziewcząt oraz osób niepełnosprawnych. Jest niezbędnym elementem edukacji w szkołach. Sport wzmacnia, inspiruje i jednoczy".

W 2000 r. Benefit Systems stworzył innowacyjny model biznesowy, oparty na karcie sportowej MultiSport, dzięki której pracodawcy mogą wesprzeć pracowników oraz ich rodziny w prowadzeniu aktywnego stylu życia. Flagowy produkt spółki odpowiada na jeden z globalnych problemów społecznych, czyli bezruch, uznawany za czwartą przyczynę śmiertelności na świecie.

Dziś z programu MultiSport korzysta ponad milion osób w Polsce, a 78 proc. użytkowników przyznaje, że posiadanie karty motywuje ich do większej aktywności fizycznej (badanie MultiSport Index 2018). Jest to przykład tworzenia produktów i usług, które już na poziomie idei adresują ważne potrzeby społeczne. Program MultiSport udowadnia, że społeczna odpowiedzialność może być nie tylko jednym z filarów działalności biznesowej, ale również rozwiązaniem przynoszącym wymierne korzyści społeczne.

Benefit Systems od lat analizuje poziom aktywności fizycznej w Polsce. Badania MultiSport Index 2018 pokazują, że blisko 40 proc. Polaków nie korzysta z ruchu nawet raz w miesiącu, włączając w to spacery czy jazdę na rowerze. W grupie nieaktywnych Polaków aż 60 proc. stanowią osoby po 60. roku życia.

Widząc, jak duże znaczenie dla zdrowia ma aktywność fizyczna, spółka stworzyła programy, które zachęcają do ruchu najmniej aktywne grupy społeczne, czyli dzieci i seniorów. W 2018 roku uruchomiona została pierwsza w Polsce karta sportowa dla osób po 60. roku życia – MultiSport Senior.

Natomiast wraz z Fundacją V4Sport realizowany jest program edukacyjny dla dzieci Aktywne Szkoły MultiSport (ASM), którego celem jest wypracowanie odpowiednich nawyków ruchu dla prawidłowego rozwoju i zdrowia najmłodszych. W pierwszej edycji programu udział wzięło ponad 9 tys. dzieci wraz z rodzicami, nauczycielami i władzami samorządowymi, a 86 proc. szkół poprawiło poziom sprawności fizycznej swoich uczniów.

Działania i wartości Benefit Systems z zakresu zrównoważonego rozwoju sprawiły, że spółka jedyna z polskim rodowodem dołączyła do międzynarodowego ruchu firm B Corporation, skupiającego przedsiębiorstwa i organizacje, które w model swojej działalności trwale wpisują zasady CSR, realizując je w pięciu obszarach: ładu korporacyjnego, ochrony środowiska, wsparcia społeczności lokalnych, relacji z klientami i polityki zatrudnienia. B Corp to przede wszystkim platforma dialogu i wymiany doświadczeń między organizacjami. Certyfikowane firmy pełnią także rolę lokalnych ambasadorów społecznej odpowiedzialności.

Postrzeganie społecznej odpowiedzialności biznesu

Rozwiązania biznesowe mogą mieć realny wpływ na rzeczywistość. Według badania Deloitte „Millenialsi 2018" trzy czwarte respondentów uważa, że międzynarodowe korporacje mają wystarczający potencjał, by rozwiązywać problemy gospodarcze, społeczne czy te związane ze środowiskiem naturalnym. Aż 83 proc. przedstawicieli pokolenia Y uznaje, że miara sukcesu przedsiębiorstwa powinna wykraczać poza wyniki finansowe. Według raportu banku HSBC „Essence of Enterprise" 69 proc. przedsiębiorców z pokolenia Y deklaruje, że chęć wywierania pozytywnego wpływu na gospodarkę była czynnikiem leżącym u podstaw decyzji o stworzeniu firmy. Stanowisko młodego pokolenia pokazuje ogromną zmianę w postrzeganiu społecznej odpowiedzialności biznesu.

- Materiał powstał we współpracy z Benefit Systems

Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego