Reklama

Coraz więcej walut w transakcjach eksporterów

Polski eksport w 2016 r. może sięgnąć 186,4 mld euro – prognozuje Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE.

Publikacja: 07.03.2016 20:00

Foto: Rzeczpospolita

W porównaniu z ubiegłym rokiem dynamika wzrostu byłaby więc nieco słabsza (w 2015 r. wzrost o 7,8 proc. w ujęciu r./r.), ale i tak zadowalająca. Polscy eksporterzy wciąż pozostają konkurencyjni, a do poprawiania wyników przyczynia się słaby złoty oraz niskie ceny surowców. – Spodziewamy się kontynuacji pozytywnych tendencji w kolejnych miesiącach – oceniają analitycy Banku Zachodniego WBK.

Stopniowo będzie się także zwiększać dywersyfikacja kierunków eksportu. Jest ona już znacznie wyższa niż np. w Czechach, które stanowiły przykład zróżnicowanej geograficznie ekspansji gospodarczej. Pod względem potencjalnych zysków obiecujące są rynki dalekie. Dlatego przybywa firm poszukujących zbytu w Afryce, Ameryce Południowej czy w Azji.

Na dalekich rynkach trzeba się jednak liczyć z większym ryzykiem, zwłaszcza w odniesieniu do waluty. Banki są w stanie wymienić każdą znajdującą się w ich tabeli kursowej, a przy określonych warunkach – także waluty spoza tabeli. Klienci jednak rzadko o nie pytają. Trudno się dziwić – prawie 80 proc. wartości polskiego eksportu przypada bowiem na Unię Europejską, a ponad 56 proc. na strefę euro.

Jednak kontrahenci w krajach rozwijających się często wolą płacić w tradycyjnych walutach handlu zagranicznego, np. w dolarach amerykańskich. – Zaoferowanie klientowi z Meksyku możliwości rozliczania się w peso meksykańskim rzadko kiedy przełoży się więc na lepsze warunki handlowe dla eksportera, jak szybsza płatność. Klient ten raczej zawsze będzie chciał pozostać przy dolarze – mówi Maciej Makarewicz, dyrektor ds. tworzenia rozwiązań produktowych departamentu usług skarbu w Banku Zachodnim WBK. Inaczej będzie w sytuacji, gdy klient polskiego eksportera sam sugeruje zmianę waluty rozliczeniowej na własną. – Wtedy bank, o ile waluta jest wymienialna, stara się dostosować usługę do wymagań eksportera, aby mógł zaakceptować sugestię odbiorcy – dodaje Makarewicz.

BZ WBK wykonuje bezpośrednie kwotowania krzyżowe dla wszystkich par walutowych z tabeli: np. euro/korona szwedzka, funt brytyjski/jen, dolar amerykański/frank szwajcarski. W transakcjach widać coraz bardziej rosnącą popularność waluty chińskiej. Okazuje się, że coraz więcej importerów, na prośbę chińskich dostawców, płaci za towary właśnie juanami.

Reklama
Reklama

Dla przedsiębiorców korzystna jest możliwość zarządzania pieniędzmi z dowolnego miejsca za pośrednictwem platformy transakcyjnej e-FX. Poprzez tę platformę można m.in. składać zlecenia na zakup lub sprzedaż walut po określonym kursie. Możliwe jest również złożenie alertu kursowego, który będzie informował jedynie o osiągnięciu odpowiedniego poziomu na rynku walutowym.

Dla wielu klientów, zwłaszcza korporacyjnych, którzy realizują wiele różnorodnych transakcji walutowych, istotna jest także możliwość zawarcia transakcji zabezpieczających. – Na platformie e-FX klient samodzielnie może zawrzeć transakcję typu forward już od jednej jednostki waluty z datą waluty do jednego roku. Dodatkowo platforma oferuje elastyczne zabezpieczenie tej transakcji oraz możliwość jej wcześniejszej realizacji – informuje Grzegorz Danieluk, diler e-FX, odpowiedzialny za rozwój platformy walutowej online dla firm w BZ WBK.

Platforma e-FX pozwala także otwierać depozyty walutowe i złotowe o dowolnej dacie zapadalności od jednego dnia do jednego roku. Jedną z ciekawszych funkcji jest rozbudowany moduł alertów. – Klient sam wybiera formę oraz wydarzenia, o których będzie informowany w trakcie pracy z platformą, by mieć pełną kontrolę nad swoimi zleceniami oraz transakcjami – mówi Danieluk.

W ub.r. polski eksport wyniósł 178,7 mld euro. Łączny udział dalekich rynków – jak na razie – pozostaje jeszcze niewielki, choć szybko rośnie. Według bankowych ekspertów wyjście na dalekie rynki to poważne wyzwanie. – Wymaga analizy szans i zagrożeń, przygotowania mapy atrakcyjnych kierunków ekspansji, zdobycia wiarygodnych informacji o rynku docelowym, a także wiedzy na temat dostępnych rozwiązań finansowych i organizacyjnych – twierdzi Magdalena Janicka, menedżer w zespole rozwoju segmentu i bankowości zagranicznej MŚP w BZ WBK.

Eksperci podkreślają, że warto korzystać z gwarancji i akredytyw. Przydatny może być faktoring międzynarodowy. – Z naszymi klientami zawsze kompleksowo rozmawiamy o ich planach eksportowych. Pozwala nam to wskazać rozwiązania najbardziej optymalne w przypadku konkretnego rynku, danej branży i warunków kontraktu – informuje Janicka. —Rafał Wojski

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA i Bisnode. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama