Nadzór nad działalnością gminną jest sprawowany na podstawie kryterium zgodności z prawem – tak stanowi art. 85 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.). Organami nadzoru są: prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa (art. 86 u.s.g.). Mogą one wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach określonych ustawami (art. 87 u.s.g.). Powoduje to np., że wojewoda nie ma kompetencji do formułowania i przekazywania wytycznych organom gminy (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 1562/11, LEX nr 1101483), a rada gminy czy wójt nie mogą wystąpić do niego z wnioskiem o udzielenie porady prawnej (por. wyrok NSA z 11 lutego 2009 r., sygn. II OSK 1502/08, LEX nr 518288). Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych, dotyczących organizacji i funkcjonowania gminy, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych (art. 88 u.s.g.).
Czytaj też: Uchwała rady gminy sprzeczna z prawem jest nieważna
Przesłanie aktu organowi nadzoru
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe trzeba przekazać w ciągu 2 dni od ich ustanowienia. Uchwała budżetowa, uchwała w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i zarządzenia wójta objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej przedkłada się tej izbie (art. 90 u.s.g.).
W orzecznictwie podkreśla się, że nadzorowi podlega każde zarządzenie wójta, a nie tylko zarządzenie ustanawiające przepisy porządkowe (por. np. wyrok NSA z 1 grudnia 2015 r., sygn. II OSK 2231/15, LEX nr 1989186). Podnosi się także, że nadzór jest sprawowany nad działalnością gminną, a nie nad organami gminy, co oznacza, że obejmuje on uchwały i zarządzenia z zakresu działalności gminnej – niezależnie od tego, czy pochodzą od organów gminy, czy od organów jednostek pomocniczych gminy (por. np. wyrok WSA w Krakowie z 9 grudnia 2014 r., sygn. III SA/Kr 1585/14, NZS 2015/2/4).
Przykład:
Wójt ma wątpliwości czy wydany przez niego akt - którego nie nazwano „zarządzeniem", lecz „wytycznymi" – podlega weryfikacji przez organ nadzoru. O charakterze danego aktu nie przesądza jego nazwa. Zgodnie z wyrokiem WSA w Gliwicach z 24 kwietnia 2018 r. (sygn. IV SA/Gl 55/18, LEX nr 2493725) zarządzenie rozstrzyga o jakimś elemencie sytuacji materialnoprawnej jego adresatów. W wyroku NSA z 29 czerwca 2017 r. (sygn. I OSK 2828/16, LEX nr 2338476) stwierdzono, że „wytyczne", zgodnie z definicją tego słowa, zawierają wezwanie do określonego postępowania. W sytuacji, gdy adresatem wytycznych wójta są podległe mu instytucje, nie sposób mówić o zajęciu w tym zakresie przez wójta niewiążącego stanowiska, a jego akt powinien zostać zakwalifikowany jako zarządzenie.