Rada Gminy Jabłonna uchwaliła statuty sołectw. W jednym z paragrafów znalazł się zapis, iż rada sołecka składa się z przewodniczącego i trzech członków, a przewodniczącym rady sołeckiej jest sołtys.
Zdaniem wojewody lubelskiego taki zapis w sposób istotny narusza art. 36 ust. 1 zdanie drugie ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka. Z brzmienia tego przepisu wynika w sposób bezpośredni, iż organami sołectwa są zebrania wiejskie i sołtys. Działalność rady sołeckiej ograniczona została natomiast do wspomagania sołtysa. Rada nie ma zatem samoistnych kompetencji, stanowi jedynie ciało doradcze i opiniodawcze sołtysa. W związku z tym zapis w statucie, z którego wynika, że w skład rady sołeckiej, niebędącej organem sołectwa, wchodzi jego organ wykonawczy, nie znajduje uzasadnienia.
Organ nadzoru zakwestionował także inny zapis statutów, z którego wynika, że do zadań zebrania wiejskiego należy w szczególności wybieranie i odwoływanie sołtysa i rady sołeckiej oraz że zebranie wiejskie może odwołać sołtysa przed upływem kadencji.
Wojewoda stwierdził, że takie regulacje naruszają art. 36 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Stanowi on, że sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Przypisanie w statucie zebraniu wiejskiemu charakteru elekcyjnego jest więc sprzeczne z regulacją art. 36 ust. 1 tej ustawy, który wyraźnie stwierdza, że zebranie wiejskie jest w sołectwie organem uchwałodawczym, a wykonawczym sołtys.
Za niezgodny z art. 33 ust. 3 ustawy wojewoda uznał również zapis statutu, że obsługę i protokołowanie zebrania prowadzi m.in. wyznaczony pracownik urzędu gminy. Wojewoda przypomniał, że jedynie wójt, jako pracodawca, może wydać pracownikowi urzędu gminy polecenie służbowe. Jest to wyłączna kompetencja wójta.