Rada Gminy w Łukowie w uchwale w sprawie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy ustaliła, że handel detaliczny napojami zawierającymi do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa, przeznaczonymi do spożycia poza miejscem sprzedaży może być prowadzony w wyodrębnionych punktach, którymi są: sklepy spożywcze, ogólnospożywcze, spożywczo-przemysłowe, branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych. W uchwale rada gminy wyszczególniła też miejsca, w których może być prowadzony handel napojami alkoholowymi powyżej 4,5 proc. (z wyjątkiem piwa) przeznaczonymi do spożycia poza miejscem sprzedaży, a także wymieniała szczegółowo, gdzie napoje alkoholowe mogą być spożywane na miejscu.
Rada gminy nie może w uchwale określać godzin handlowania alkoholem
Wojewoda lubelski stwierdził, że powyższe regulacje zostały podjęte bez podstawy prawnej, ponieważ przepis art. 12 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uprawnia radę gminy jedynie do określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży, przez co należy rozumieć położenie punktów sprzedaży względem innych obiektów użyteczności publicznej (np. szkoły, przedszkola, zakłady pracy), oraz innych obiektów, które rada gminy uzna za zasługujące na szczególną ochronę. Przepis ten w żadnym razie nie uprawnia jej do określania miejsc, w których odbywa się sprzedaż napojów alkoholowych.
Wojewoda zakwestionował także zapis uchwały, w którym rada określiła, że „sprzedaż napojów alkoholowych oraz piwa, przeznaczonych do spożycia poza miejscami sprzedaży i do spożycia na miejscu sprzedaży, może się odbywać w godzinach otwarcia placówek prowadzących sprzedaż tych napojów oraz piwa". Zdaniem organu nadzoru także ta regulacja została podjęta bez podstawy prawnej.
Kompetencje do określania w drodze uchwały zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (art. 12 ust. 2 ustawy) w żadnym razie nie mogą obejmować reglamentowania godzin ich sprzedaży. Nie uprawnia do tego również przepis art. XII § 1 ustawy – Przepisy wprowadzające kodeks pracy, który przyznaje radzie gminy kompetencję jedynie do ustalania dni i godzin otwarcia i zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności, a nie do ustalania godzin, w jakich sprzedaż alkoholu w tych punktach może się odbywać.